-

Zo bepaal je de ‘keyword difficulty’ in een zoekwoordenonderzoek

Weet je op welke zoekwoorden je graag hoog wil scoren in Google? Het vinden van de keywords waarop je wilt ranken is eenvoudig. Lastiger is om daadwerkelijk op die zoekwoorden te ranken en uit te zoeken wat je daar allemaal voor moet doen. Je krijgt al snel te maken met de ‘keyword difficulty’, ofwel de zoekwoordmoeilijkheid. Hoe zit het?

Helaas weet niemand precies welke formule Google gebruikt om webpagina’s in hun populaire zoekmachine te rangschikken. En trouwens, ook al wist je het wel, dan nog verandert dat niets aan het feit dat het op bepaalde zoekwoorden nu eenmaal moeilijker scoren is dan andere. Dat maakt het concept van ‘keyword difficulty‘ een van de belangrijkste uitdagingen in SEO. We leggen graag aan je uit wat dit concreet voor je betekent. En wat doen doorgewinterde SEO-experts om hun kansen op een bepaalde ranking vooraf in te schatten én hoger te scoren in Google?

Verwar de ‘keyword difficulty’ trouwens niet met de ‘keyword competition’ in de Google Keyword Planner (zie screenshot hieronder). Het belangrijkste verschil? Keyword competition laat zien hoeveel adverteerders bieden op advertenties in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Keyword difficulty laat zien hoe moeilijk het is om daadwerkelijk te ranken voor dat trefwoord in de organische zoekresultaten.

Google-keyword-competition

4 manieren om de keyword difficulty van een zoekwoord te beoordelen

De meeste SEO-experts beoordelen de keyword difficulty van een bepaald zoekwoord door een overzicht te maken van pagina’s die al goed in Google op het keyword zijn geïndexeerd. Daarbij kijken ze vooral naar de volgende 4 aspecten:

  1. De content op de pagina
  2. Searcher intent (wat is het doel van de zoeker)
  3. Links van andere websites
  4. Domeinautoriteit

Hieronder gaan we nader in op elk van deze vier aspecten. Maar voordat we dat doen, is er iets waar je rekening mee moet houden. SEO is namelijk geen exacte wetenschap. De meningen verschillen nogal, wat betekent dat velen het oneens zullen zijn met onze uitspraken en ideeën. Daar hebben we geen probleem mee. Sterker nog, we moedigen je aan om zelf aan de slag te gaan. Het kan heel goed zijn dat een andere manier beter voor je werkt. Dat gezegd hebbende, laten we de bovengenoemde factoren eens nader bekijken.

1. Inhoud van de pagina

Google neemt irrelevante pagina’s niet altijd in de zoekresultaten op, maar hoe maak je jouw pagina dan wel relevant voor een bepaald zoekwoord? We hebben een betere vraag voor je, door hem om te draaien:

Hoe maak je je pagina NIET relevant voor een zoekwoord?

Stel, we schrijven een artikel over 301-redirects, met als doel om in Google te ranken op het keyword “301-redirects”. Omdat het onderwerp van dit artikel en het doelzoekwoord zo nauw op elkaar aansluiten, is het bijna onmogelijk om een niet relevant artikel te schrijven. Merk je waar we naartoe gaan?

Toch lees je bij de meeste SEO-tips dat je jouw doelzoekwoord op de volgende plaatsen moet vermelden om de relevantie van jouw pagina in de ogen van Google te vergroten:

  • In de title tag
  • In de URL
  • In de titel (H1)
  • Het zoekwoord aan het begin van de tekst plaatsen

Maar is dat niet eigenlijk een gegeven? Is het sowieso niet al heel waarschijnlijk dat je die dingen vanzelf doet als je schrijft en het onderwerp van je artikel matcht met je gewenste zoekwoord?

Neem als voorbeeld alleen al dit artikel. We schreven nu al bijna 500 woorden en noemden het woord ‘keyword difficulty’ onbewust al acht keer! Het gebeurde op een volledig natuurlijke manier, zonder te willen ranken op het woord keyword difficulty.

Toegegeven, een aantal jaar geleden was het nog anders. Je kon Google inderdaad voor de gek houden met keyword-trucs. Wilde je jouw concurrent overtreffen? Dan was het genoeg om je doelzoekwoord simpelweg vaker te vermelden en je title-tag met trefwoordvarianten te vullen. Die dagen zijn allang voorbij. Je kunt nu gewoon ranken op een zoekwoord, zonder dat het in de titel voorkomt. Sterker nog, het is zelfs mogelijk dat je doelzoekwoord niet eens in de content staat! Google is tegenwoordig slim genoeg om synoniemen te begrijpen.

Besteed daarom bij het analyseren van een bepaald zoekwoord niet te veel aandacht aan hoe vaak en waar je zoekwoord op een pagina voorkomt. Onderzoek in plaats daarvan of iemand met een goede kennis van en inzicht in je onderwerp de inhoud van je belangrijkste pagina’s schreef.

Maar denken we nu dan dat Google slim genoeg is om de daadwerkelijke inhoud van een pagina te lezen en vast kan stellen dat een persoon met vakkennis het artikel schreef, of een willekeurige goedkope copywriter?

Nee. We zijn er vrij zeker van dat Google dat (nog) niet kan doen, maar geloven wel dat ze genoeg factoren in hun algoritme hebben om de diepte, de autoriteit en de betrouwbaarheid van content te beoordelen. We geloven dus wel dat het zinvoller is om te focussen op het maken van uitstekende content en boven alles een fantastische gebruikerservaring te bieden.

Analyseer je de prestaties van je pagina’s in Google? Doe dan je best om vooral de algehele kwaliteit en diepte van de inhoud te beoordelen. Kijken naar de traditionele indicatoren van een slechte optimalisatie (bijvoorbeeld het zoekwoord in de titel, etc.) is niet zo zinvol.

Het is jouw taak om er simpelweg voor te zorgen dat de inhoud van jouw pagina beter is dan de pagina’s die boven jouw pagina in Google ranken. Focus dus op de inhoud en niet zozeer op een ‘beter geoptimaliseerde’ pagina.

2. Intentie van de zoeker (searcher intent)

Bij Ahrefs probeerde men te ranken op de zoekwoordcombinatie ‘backlink checker’, zoals je hieronder ziet in Ahrefs Site Explorer:

Organic_keywords_for_ahrefs_com_backlink-checker

In februari 2017 publiceerde men een landingspagina met als doel om in Google te ranken op het trefwoord ‘backlink checker’. De inhoud van die pagina was perfect “geoptimaliseerd” voor het onderwerp. En wat bleek? Een paar maanden na publicatie en met dank aan een aantal slimme interne links, klom deze pagina naar positie #5 voor het target zoekwoord. Een geweldig resultaat!

Toch duurde deze euforie niet lang. Slechts een paar dagen later begon Google de pagina alweer naar beneden te duwen en al vrij snel stond de pagina zelfs op de tweede pagina van de zoekresultaten (of ook wel de beste plaats om lijken te verstoppen, want daar komt echt nooit iemand 😉 )

Als tegengif begon men die landingspagina te optimaliseren door elke strategie uit de kast te trekken, zoals:

  • Verbeteren van de content.
  • Sterk verbeterde laadsnelheid.
  • De pagina veel mobielvriendelijker maken.
  • Zorgen voor backlinks van hoge kwaliteit.

Dat werkte wel, maar toch kostte het bijna een volledig jaar om terug te komen naar positie #6. En toen… weigerde de pagina om nog hoger te komen. Dat was het moment waarop men besefte dat men in de verkeerde richting werkte.

Waarom? Achteraf was het simpel. De zoekintentie ontbrak. In feite deed de pagina niets meer dan reclame maken voor een betaalde 7-daagse proef om de backlink-checker te proberen. Pas toen men goed naar alle pagina’s keek die boven de pagina in Google stonden, bleek dat dit allemaal gratis backlink-checkers waren. Geen registratie of creditcardgegevens vereist.

Men besloot een gratis versie van een backlink-checker te lanceren en daar op de pagina meer informatie over te geven. Het resultaat? Binnen een week sprong de pagina naar de nummer 1-positie en is daar sindsdien altijd blijven staan! Ook het organische verkeer nam daarmee tot wel 6x toe, zoals je hieronder ziet.

Overview_ahrefs_com_backlink-checker_on_Ahrefs

Dus hoe werkt dit? Zo te zien vond Google een goede manier om te ontdekken of bezoekers tevreden zijn met de zoekresultaten. Hoe ze dit precies doen is onduidelijk, maar dingen zoals ‘pogo-sticking’ (direct terugklikken naar Google), of de gespendeerde tijd op een pagina en het bouncepercentage zijn waarschijnlijk allemaal onderdeel van de vergelijking.

Analyseer de best scorende pagina’s voor je zoekwoord en onderzoek of je de bezoekers iets beters kan bieden dan wat er al is. Kun je dat niet? Trek je conclusies, want dan is dat zoekwoord misschien te lastig voor jou, ongeacht wat alle SEO-tools beweren.

Kijk naar de SERP-geschiedenis

Een uitstekende manier om te ontdekken of Google tevreden is met de huidige zoekresultaten en deze aansluiten op de searcher intent, is door te kijken naar de SERP geschiedenis (SERP is een afkorting van ‘Search Engine Results Page’) Met verschillende populaire SEO-tools zoals Ahrefs kun je dat doen, maar er zijn ook gratis alternatieven. Zoek maar eens in Google op ‘Free SERP checker’.

De SERP-geschiedenis geeft per zoekwoord overzichtelijk in een grafiek weer welke pagina’s voor dat zoekwoord op welke positie ranken. Als je ziet dat die grafiek voor jouw zoekwoord vrij chaotisch is en de hoogste posities vaak wisselen, dan kun je dat zien als een grote kans. Google weet dan namelijk niet zo goed welke pagina het beste is. Op dat moment kun je met jouw pagina het onderscheid maken en meerwaarde bieden ten opzichte van de andere pagina’s.

3. Links van andere websites

Na de toch wat abstracte begrippen zoals “inhoud van hoge kwaliteit” en “searcher intent” gaan we het even hebben over iets wat veel makkelijker te meten is: backlinks. Links van andere websites vormen een essentieel onderdeel van het ranking-algoritme van Google. De zoekmachine beschouwt ze als het ware als ‘stemmen’ die betekenen dat je pagina het verdient om een hoge positie te krijgen.

Maar zoals je waarschijnlijk al verwacht, telt het algoritme van Google niet alleen het aantal websites dat naar een bepaalde pagina linkt. Het is veel geavanceerder dan dat. De “kwaliteit” van de gelinkte pagina is namelijk ook van groot belang, net zoals:

  • Het aantal andere sites waarnaar de gelinkte website linkt.
  • Hoe diep jouw link in de structuur van de website ligt.
  • De feitelijke context en de tekst op die link (de anchortekst).
  • Nog veel meer!

Helaas maken al deze variabelen het toch weer erg lastig om de “linkwaarde” van een website of individuele pagina zoals Google die ziet nauwkeurig te berekenen. Toch geldt in het algemeen wel: hoe meer links je van andere websites naar jouw pagina krijgt, des te hoger je pagina zal ranken in Google. De SEO-experts van Ahrefs bestudeerden dit en zagen een duidelijke samenhang.

page_level_backlink_factors_image

Zie je hoe het totale aantal backlinks (referring domains) maar een kleinere samenhang heeft dan de verwijzende domeinen (het aantal backlinks van individuele websites)? Concreet betekent dit dat je beter tien links van tien verschillende websites kunt krijgen dan tien van een enkele site. Daarom berekent men de Keyword Difficulty (KD) door een gewogen gemiddelde te nemen van het aantal naar de top-pagina’s verwijzende domeinen.

Keywords_Explorer

Op de bovenstaande schermafbeelding zie je bijvoorbeeld dat het trefwoord “backlink checker” een KD-score (Keyword Density) van 74 heeft, die als ‘Supermoeilijk’ wordt beschouwd. Ook zie je onder dit getal staan:

“We schatten dat je waarschijnlijk backlinks van ongeveer 247 websites nodig hebt om in de top-10 voor dit zoekwoord te ranken.”

We zetten het even voor je op een rijtje:

  • “We schatten dat je …” – Dit betekent dat je nooit 100% zeker bent van het resultaat. Het is gewoon een goede inschatting.
  • “… waarschijnlijk backlinks van ongeveer 247 websites nodig hebt … ” – Ook dit getal moet je niet zien als een exact aantal. Het kan meer, maar ook minder zijn.
  • “… om in de top-10 voor dit zoekwoord te ranken” – De schatting is dat je in de top 10 zult staan zodra je veel websites ervan overtuigt om een link naar jouw pagina te plaatsen (of daarvoor betaalt). En de top 10? Dat kan zowel de 1e, maar ook de tiende positie of ergens daar tussenin betekenen.

Waarom is men toch zo voorzichtig met de bewoording van de keyword difficulty?

Als je net zoveel backlinks weet te verzamelen als de andere pagina’s in de top 10 van Google, dan sta je met grote waarschijnlijkheid ergens tussen deze pagina’s. Maar zodra je de eerste pagina met zoekresultaten bereikt, begint Google naar andere “rangordesignalen” te kijken om de positie van je pagina te bepalen (zie het verhaal over de “backlink checker”-landingspagina hierboven).

Het maken van een algoritme dat de keyword difficulty-score nauwkeurig berekent en precies zegt wat je moet doen om op de 1e plek te komen, zou net zo moeilijk zijn als het bouwen van je eigen zoekmachine. Kortom, niet te doen. De bekende keyword difficulty-berekening van Ahrefs is daarom puur gebaseerd op het aantal backlinks.

Talrijke casestudy’s laten zien dat het aantal backlinks in grotere mate bepalend is voor de rankings dan welke andere factor dan ook. Daarom baseert men de Keyword Difficulty (KD)-score van Ahrefs uitsluitend op het gemiddelde aantal links naar websites van de pagina’s die op dat moment in de top 10 staan. Daardoor is de waarde eenvoudig te begrijpen. Toch zou je de KD-score moeten zien als richtlijn, want de kwaliteit van je content en de searcher intent spelen vaak ook een zeer belangrijke rol als het gaat om hoog scoren in Google.

Hoeveel links heb je gemiddeld nodig?

We hebben de KD-score van Ahrefs besproken, om zo de keyword difficulty voor jouw pagina’s te kunnen bepalen. Maar wat is een redelijke KD-score? Waar moet je op richten bij je keuze om over een bepaald onderwerp te gaan schrijven? Bij welke keyword difficulty is het eigenlijk zinloos om te gaan schrijven, of juist zinvol? Bekijk het onderstaande overzicht maar eens:

KD 0 = 0 Ref. domeinen
KD 10 = ~ 10 Ref. domeinen
KD 20 = ~ 20 Ref. domeinen
KD 30 = ~ 35 Ref. domeinen
KD 40 = ~ 55 Ref. domeinen
KD 50 = ~ 80 Ref. domeinen
KD 60 = ~ 130 Ref. domeinen
KD 70 = ~ 200 Ref. domeinen
KD 80 = ~ 350 Ref. domeinen
KD 90 = ~ 800 Ref. domeinen
(KD = Keyword Difficulty)

Het antwoord op de vraag is dus eigenlijk: hoeveel backlinks kun je realistisch gezien naar de pagina’s op jouw website verwerven? In de praktijk komt het erop neer dat een KD-score van 50 voor de meeste website-eigenaren nog te behappen is. Een hogere KD-score betekent vaak erg veel werk en het aanschrijven van andere websites, of duur (en risicovol) als je externe links gaat kopen om hoog in Google te scoren.

Desondanks hoef je zoekwoorden met een grote difficulty zeker niet uit de weg te gaan. Daarover later meer. Wanneer men je content écht goed vindt en perfect matcht met de searcher intent, zullen links naar je pagina overigens ook vanzelf ontstaan, zonder dat je daarvoor andere websites hoeft aan te schrijven.

4. Domein Autoriteit (DA)

Deze bijdragende factor is waarschijnlijk de meest controversiële van allemaal. De meeste SEO-experts zijn van mening dat Google een soort domeinbrede kwaliteitsmeting gebruikt, die van toepassing is op de score van elke onderliggende pagina op een bepaalde website. Google zelf geeft op het bestaan van deze meting overigens geen concreet antwoord en slaagt er altijd in om die vraag te ontwijken.

3 verklaringen over de invloed van domeinautoriteit

Als je de SEO-experts van Ahrefs vraagt hoe zij denken over de invloed van de DA (domeinautoriteit) op de score van een pagina, dan krijgen we drie verklaringen:

  1. Google geeft soms de voorkeur aan pagina’s op ‘sterke’ websites in de zoekresultaten, maar het is moeilijk te zeggen of dit het resultaat is van een duidelijke voorkeur voor sites met een hoge autoriteit, of dat er een andere indirecte reden is, zoals een voorkeur voor resultaten van bekende merken of zoekopdrachten.
  2. Ahrefs gelooft in de effectiviteit en kracht van interne links om een sterke website te creëren. Met andere woorden, men is van mening dat de kracht van een bepaalde pagina een deel van die kracht door middel van een interne link naar een andere pagina kan leiden. Kortom, een zwakkere pagina is hoger te krijgen met een interne link vanaf een sterke pagina die al hoog scoort in Google.
  3. Een pagina op een website met een lagere domeinautoriteit kan beter scoren in Google dan een pagina op een site met een hogere DA, als deze in vergelijking meer kwalitatieve backlinks heeft.

Ahrefs hanteert een eigen domeinautoriteitsstatistiek, de Domain Rating (DR), maar deze baseren ze puur op links. De manier waarop Google de domeinautoriteit van een site meet, omvat waarschijnlijk veel meer en andere factoren dan alleen het aantal en de kwaliteit van links.

Trouwens, over linkfactoren gesproken …

Ahrefs deed onderzoek naar het verband tussen backlink-factoren op paginaniveau (Page authority) en backlink-factoren op domeinniveau (Domain authority).

05-page-authority-VS-domain-authority

Uit bovenstaande afbeelding blijkt duidelijk dat backlink-factoren op paginaniveau sterker met elkaar samenhangen dan dezelfde factoren op domeinniveau.

Websites met een “hoge autoriteit” zijn meestal merken of namen die mensen kennen en vertrouwen, en daarom klikken. Als je bijvoorbeeld naar nieuws zoekt, dan klik je eerder op de resultaten van NOS dan die van een willekeurige blogger. Als je zoekt naar meer informatie over zoekmachineoptimalisatie, dan klik je waarschijnlijk eerder op de resultaten van Ahrefs, Moz enzovoort. Google beloont duidelijk de zoekresultaten die mensen eerder zullen aanklikken.

De conclusie die je daaruit kunt trekken is dat de uitdaging om hoog in de zoekresultaten te komen veel moeilijker is als je moet concurreren met een heleboel ‘grote namen’ in jouw niche.

Het goede nieuws is dat het ondanks de bovenstaande conclusie zeker niet onmogelijk is om hoog te ranken! Uit de statistieken van Ahrefs blijkt dat je een pagina alsnog hoog kunt laten scoren door te zorgen voor veel backlinks van hoge kwaliteit. Dit werkt overigens alleen als de mensen die zoeken openstaan voor een klik naar andere dan alleen de bekende merken die ze onder of boven jouw pagina zien staan.

Ga zoekwoorden met een grote difficulty niet uit de weg

De meeste artikelen die schrijven over zoekwoordonderzoek, zullen je vertellen dat je zoekwoorden met een hoge moeilijkheidsgraad (keyword difficulty) moet vermijden en je vooral zou moeten richten op woorden met een hoog zoekvolume en een lage KD-score. Dat is op zich ook volkomen logisch, maar de harde realiteit is dat het aantal zoekwoorden met een hoog zoekvolume én lage difficulty-score in de meeste niches zeer laag is. Het is dus niet gek als het je niet lukt om een dergelijk zoekwoord te vinden. Het ligt voor de hand dat je zou kunnen concluderen dat zoekwoordonderzoek gewoon niet werkt voor jou, maar dat is de verkeerde houding.

De keyword difficulty-score is niet bedoeld om je te ontmoedigen om te proberen te scoren voor een bepaald zoekwoord. Je kunt er wel een inschatting mee maken over de middelen die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat je toch op de eerste pagina in Google komt te staan. Als het voor je bedrijf of site essentieel is om te scoren op een bepaald zoekwoord, dan is het goed om dat doel na te streven. Ongeacht wat daarvoor nodig is.

Neem als voorbeeld het Ahrefs-blog. Vijf jaar geleden scoorde het blog nog helemaal niet zo goed in Google. Er waren maar weinig zoekwoorden met een lage KD-score. Alle hoge posities in Google waren al ingenomen door andere grote namen in de SEO-niche. Maar kijk eens naar de groei van het zoekverkeer in de afgelopen vijf jaar:

ahrefs-blog-traffic-growth

Dat succes is niet gekomen door alleen zoekwoorden met een lage moeilijkheidsgraad te selecteren. Integendeel, bij Ahrefs deed men juist het tegenovergestelde. Vanaf het begin werd de uitdaging met ‘de grote jongens’ aangegaan en worstelde men met uiterst competitieve zoekwoorden.

Kwam de hoge Google-score vervolgens snel? Nee, zeker niet. Het was van de een op de andere dag absoluut niet direct een succes. Maar dat was ook nooit het doel. Het doel was om het beste SEO-blog in de branche te creëren en men wist dat dit tijd zou vergen. Bij zoekmachineoptimalisatie is kortetermijndenken de grootste vijand van scoren op de lange termijn.

In dit artikel gaven we vooral Ahrefs als voorbeeld. Dit is echter een betaalde SEO-tool, waarvan de kosten voor kleine ondernemers vrij hoog kunnen zijn. Hoewel het schrijven van de beste content uiteindelijk het meeste oplevert, bestaan er talloze handige gratis SEO-tools om in te zetten bij zoekmachineoptimalisatie.

De beste gratis SEO-tools

Een aantal SEO-tools die je kosteloos kunt gebruiken en naast je content een waardevolle aanvulling zijn om je huidige score en de keyword difficulty te bepalen, zijn de bekende Google Analytics, de Google Search Console en AdWords Keyword-tool. Een andere handige tool is de ‘Moz SEO toolbar’, eigenlijk een musthave om allerlei informatie te zien, zoals de DA en andere interessante gegevens. Het programma SEOPTIMER analyseert je website op diverse SEO-punten en met de Chrome plugin ‘FatRank’ controleer je snel de ranking van een zoekwoord. Navigeer simpelweg naar de website die je wilt controleren en vul het gewenste zoekwoord in.

Deel dit bericht

1 Reactie

Pim

Ik ben je artikel nog met plezier aan het lezen maar ik heb al wel een vraag.

Stel je hebt een niche site en je wil een ‘buying-guide’ schrijven over waar je op moet letten bij de aanschaf van een bepaalde productgroep. Wat je dan krijgt is een lange uitgebreide pagina van pak ‘m beet 3000 woorden. In dit artikel haal je allerlei topics aan die van toepassing zijn op het maken van een goede keuze om een bepaald product / dienst te kopen.

Maar is het niet beter om voor elk topic een losse pagina te maken om zo relevantie te verhogen? Het nadeel is alleen wel dat je content uitgesmeerd wordt en je dus kortere pagina’s krijgt.

Wat denk jij dat beter is? Ik blijf dit lastig vinden om te beoordelen welk topic een eigen pagina verdient en welke topics bij elkaar gevoegd kunnen worden.

Dank in ieder geval voor het meedenken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond