-

Campagnepanel: kijken met Shazam

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een activatiecampagne van Clinique met Shazam.

Site: playwithpop.clinique.com 

Klant: Clinique

Bureau: OMD

Gebruikte media: print, Shazam, outdoor, in-store, display, in-app advertising in Shazam, video RTB, Instagram, Facebook

Doel van de campagne: activatie bij lancering nieuwe shades Pop Lip-lipstick

Omschrijving

Deze campagne is anders vanwege het feit dat de adverteerder niet gebruik maakt van de oren (microfoon) maar de ogen (camera) van de app. Shazam probeert zich hiermee breder te profileren richting de reclamemarkt, het cosmeticamerk trekt tegelijkertijd de aandacht met iets nieuws. Wie Cliniques reclameuiting scant, wordt in de app doorgestuurd naar diverse videoclips, onder meer ‘Lush Life’ van zangeres en boegbeeld Zara Larsson. De kijker kan vervolgens zijn favoriete kleur bekijken en kopen. Of abonneren op de nieuwsbrief.

Panelleden

Leon Gerrits – Senior Consultant,  Stream:20

Het gebruik van Shazam is innovatief, ik denk echter wel dat gebruikers moeite zullen hebben om de app ook te associëren met herkenning van beeld. Daarnaast zal niet iedereen de meest recente versie van de app op zijn device hebben geïnstalleerd. Het meenemen in de uiting van het blauwe opvallende Shazam-logo is in de toekomst dan ook aan te bevelen. Wanneer ik bij scannen van de uiting terechtkom op de landingspagina is het leuk om tussen de video’s te wisselen. En zodra ik een look uitkies en erop click verschijnt er een pop-up venster waar je in ruil voor korting je e-mailadres kunt achterlaten. Slim. Op desktop vallen alle producten onder de vouw, dat is wel onhandig. En doet afbreuk aan de kracht van de campagne.

Cijfer: 7

Jeroen Ligthart – Directeur, Clansman

De koppeling met ‘Lush Life’ van Zara Larsson is gezien het product en de doelgroep begrijpelijk, maar komt nogal gekunsteld over. Alsof er noodgedwongen iets met haar gedaan moést worden. Het met Shazam scannen van een uiting is natuurlijk een leuke gimmick, mits het werkt althans. Bij mij lukte dat pas na vier pogingen, dat is niet acceptabel. En een nogal grote omweg om tot leads en sales te komen. De interactieve video’s zijn op zichzelf wel weer erg mooi gemaakt. Daarnaast lijkt het me wel lastig om zo goed te kunnen meten welke onderdelen van de campagne wel en niet werken. Gelukkig zijn er steeds adverteerders die daar geen moeite mee hebben en graag iets nieuws proberen. Persoonlijk zou ik mijn budget anders hebben besteed.

cijfer: 5,5

Kees van Dorp – Digital Director, Red Urban

Het blijft een uitdaging om consumenten van traditionele media naar online te krijgen. We kennen allemaal de QR-code. Ze zijn lelijk en vooral bekend om het feit dat niemand het gebruikt. Zoals de Ster Extra-app, die tv-commercials zou moeten verrijken, maar waar we opvallend weinig meer van horen. En om ons van print naar online te krijgen hadden we eerst al Layar en nu dus ook Shazam. Je kunt je afvragen hoe effectief deze dragers zijn. Bijzondere keuze dus voor zo’n speciale app, die juist bekendstaat om het herkennen van muziek en nu dan ook van beeld. De campagnesite ziet er overigens wel goed uit, met video’s van een bekende artiest, maar of veel mensen die ooit zullen bekijken is maar zeer de vraag.

Cijfer: 6

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#149)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond