-

Hoe Bols met een nieuw ecommerce CMS de consumentenmarkt aanboort  

Drankenmerk Bols verkoopt zijn producten sinds kort ook direct aan consumenten. Het Hollandse icoon doet dat met een nieuw ecommerce CMS dat onlangs in Nederland en in nieuwe markt de Verenigde Staten is gelanceerd.

Toen anderhalf jaar geleden tijdens de pandemie bars en restaurants moesten sluiten, zag Bols zich gedwongen snel het bedrijfsmodel te innoveren. Alle inkomstenstromen uit bars, restaurants en de luchtvaartindustrie stonden van de een op de andere dag stop. Het Hollandse Bols, ’s wereld oudste gedestilleerde drankenmerk, besloot zich naast de zakelijke markt ook op consument te gaan richten.

Deze verschuiving viel vrijwel samen met de keuze voor een nieuwe website. Deze moest zowel de gewenste ecommerce-webshop als de bartending academy site en de belangrijkste productsite hosten. Op dat moment was het merk nog sterk business-to-business gericht. Er was weliswaar een webshop op de vorige site, maar die was meer gericht op een ecosysteem ten dienste van de levering van producten aan bars, andere bedrijven en luchtvaartmaatschappijen zoals KLM. 

Story of AMS: nieuw headless CMS 

In ongeveer diezelfde tijd koos het digitale bureau waar Bols al jaren mee samenwerkt, het Amsterdamse Story of AMS, voor Storyblok als hun headless CMS, met Shopify als ecommerce-platform.

Hun klant Bols had als doelstelling om hun producten opnieuw uit te vinden en te verkopen via een direct-to-consumer benadering. Een andere reden voor Bols om de consumentenmarkt aan te boren, was het inzicht dat het niet precies wist wat de klanten wilden. Verkoop via hun eigen ecommerce-winkel biedt het merk de mogelijkheid meer en diepere inzichten te krijgen in het gedrag en de voorkeuren van hun klanten. Op die manier kon het merk zien wat hun kopers wilden. En ook de markt controleren en het productaanbod innoveren naargelang de behoeften van de klant. Een tweede doel was om uit te breiden naar de Verenigde Staten. Bols is wereldwijd aanwezig in 110 landen. In de VS wilde het merk als eigen entiteit de markt veroveren met hun nieuwe kant-en-klare cocktailpropositie. 

Aan de slag met een server-side CMS

Bols was dus op zoek naar een flexibele setup voor hun marketing en commerce team in zowel Nederland als de VS. Dat moest ook in staat zijn om eenvoudig content te creëren en te beheren op basis van de verschillende campagnes en productlijnen. En tevens snelheid, mogelijkheden voor SEO en autonomie bieden. Story of AMS overtuigde Bols over te stappen van een alles-in-een mindset naar Shopify en Storyblok headless CMS. Om daar samen de beste technologieën en diensten uit te kiezen, passend bij hun wereldwijde behoefte.

Zo ging Bols op advies van Story of AMS van een statisch, moeilijk te schalen systeem naar een dynamisch server-side CMS. In een tijdlijn van twee maanden is het project opgeleverd. Met behulp van eigen plug-ins zijn gegevens van Shopify naar Storyblok getrokken. Ook zijn alle klantgegevens van Bols gemigreerd. Bestaande klanten kregen de uitnodiging hun accounts te activeren in de nieuwe winkel. Dat is inclusief het interactieve ontwerp, de branding, de responsive web ontwikkeling van het platform, user experience en de implementatie van headless CMS Storyblok en Shopify Plus voor het hele merk. 

Grote verhalen vertellen met content-gedreven commerce

Storybloks belangrijkste verkoopargument is de realtime Visual Editor. Met een beetje begeleiding kunnen ontwikkelaars en marketeers aan de slag met het creëren en orkestreren van hun content en campagnes. Bols zegt blij te zijn met de flexibiliteit van Storyblok als systeem als het gaat om content. Het stelt ze in staat content-rijke storytelling over hun producten te maken. Maar ook ‘momenten en ervaringen’ te verkopen. Dit valt goed samen met direct-to-consumer strategie waarbij Bols zich met een aanbod van kant-en klare cocktails richt op de urban millennial. De site is ontworpen met een focus op storytelling. 

Na lancering van de website op de Amerikaanse markt zag Bols in organisch verkeer hoge SEO rankings voor verschillende trefwoorden. Het merk heeft ook geïnnoveerd in offline marketing, door QR-codes af te drukken op blikjes en flessen. Ook is hun storytelling voortgezet in de omnichannel marketing. Aanwezigheid op sociale media is de volgende stap. De combinatie van Storyblok en Shopify Plus heeft Bols dus niet alleen bij de uitbreiding van de ecommerce-activiteiten in de VS geholpen. Het heeft ook Bols’ marketing en commerce teams flexibiliteit gegeven om hun content te beheren en orkesteren zoals zij willen dat hun verhaal wordt verteld. 

Meer informatie over deze case van Bols via deze link

Over de auteurs: Christel Forey en Siavash Moazzami-Vahid zijn beide Content Marketer bij Storyblok.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond