-

Optimaliseer je omnichannel contentstrategie met een headless CMS

Personalisatie is essentieel in een online wereld waarin je klanten graag als mens worden behandeld in plaats van als nummer. Een hybride headless CMS helpt je om de meest relevante content per klant te creëren en om data te gebruiken voor verdere websiteoptimalisatie. Zo onderscheid je je pas echt van je concurrenten.  

Met personalisatie bereik je meer content op maat en een betere merkbetrokkenheid. En dat zorgt weer voor betere relaties met klanten. Van groot belang voor je merk: want hoe sterker mensen zich identificeren met je merk, hoe hoger je conversiepercentages, en hoe meer omzet je dus draait. 

Flexibele contentarchitectuur

Dat bereik je in de eerste plaats door voor een flexibele architectuur voor je content te zorgen. Dankzij die flexibiliteit kun je unieke gebruikerservaringen realiseren en razendsnel inspelen op nieuwe trends. Alleen dan breng je je klantervaringen naar een hoger niveau. Je zorgt er met die constante innovatie ook meteen voor dat je je concurrentie voorblijft. 

Met oudere CMS-platforms gaat dat lastig. Ze missen vaak de personalisatiemogelijkheden om naadloos te verbinden met andere systemen. Dat leidt tot een heleboel kopzorgen. Het is daarom beter om over te gaan op een headless CMS. En dan het liefst een hybride headless CMS. Daarmee beheer je omnichannel-ervaringen en maak je verbinding met verschillende apparaten om inhoud te leveren. 

Hoe dat kan? Bij een echte omnichannel-strategie kiezen klanten het kanaal waarop ze met een merk willen communiceren. Ongeacht dat kanaal krijgen klanten vervolgens dezelfde ervaring. Altijd van dezelfde uitstekende kwaliteit, dus. 

Daarbij komt dat een hybride headless CMS prettig werkt voor marketeers. Geen gedoe meer met eenvoudige wijzigingen. Geen hectisch gepruts met vijf, zes of meer kanalen. Een hybride headless CMS rust marketeers uit met dezelfde tools voor het schrijven van inhoud en aanbrengen van wijzigingen als oudere CMS’en. Maar het helpt ook om gepersonaliseerde inhoud te maken voor elke fase en elk device binnen de klantreis. 

De kracht van data

Hoe pak je die personalisatie goed aan? Dat doe je door als merk relevante klantgegevens en statistieken te verzamelen met je hybride headless CMS. Stel dus analyses in om gegevens te verzamelen voor, tijdens en na het implementeren van personalisatietactieken. Deze helpen je om te zien waar je klanten behoefte aan hebben: daar kun jij je personalisatie dan mooi op aanpassen. 

Maar deze gegevens leiden niet tot personalisatie, tenzij je ze correct verbindt met je CMS. Alleen dán kun je het gedrag van je gebruikers volgen op relevante contactmomenten. En zodra je die gegevens in je bezit hebt, kun je segmenten maken en klantpersona’s definiëren. Zo maak je het mogelijk om klantervaringen te personaliseren op basis van specifieke gebruikersprofielen. En met een geïntegreerde gebruikersinterface bekijk je je statistieken eenvoudig in context. Het voordeel hiervan is, dat je je gebruikersgegevens snel omzet in inzichten. Daar kun je vervolgens op voortbouwen.

Gemakkelijk tussen tools schakelen, is daarbij essentieel. Omdat een hybride headless CMS kanalen van elkaar scheidt, kies je per kanaal welke techniek je gebruikt. Je zit dus nooit vast aan één techniek, maar maakt continu gebruik van nieuwe innovaties en technieken. 

Personaliseren op verschillende fronten

Zodra je alles op orde hebt, kan het personaliseren beginnen. Start direct op de homepagina, waar je je klanten persoonlijk aanspreekt. Zo toon je namelijk het menselijke element van je merk en geef je klanten het gevoel dat ze met je in verbinding staan. Spreek je klanten persoonlijk aan, houd dan rekening met verschillende talen. Dat doe je door verschillende bannervariaties aan te bieden voor de verschillende regio’s waar je klanten wonen. Zo breid je direct je publiek uit. 

Is je klant klaar om producten af te rekenen? Maak dan gebruik van zijn locatie om automatisch verzendkosten te berekenen. Klanten vinden het vervelend om verrast te worden met hoge verzendkosten, en zullen op zo’n moment je webshop verlaten. Door een geolocatie te gebruiken, geef je al voor het afrekenen een schatting van de verzendkosten, gebaseerd op regio en land. Op die manier hebben ze al een idee van wat de verzendkosten zijn voordat ze het afrekenproces doorlopen. 

Het gevolg? Trouwe klanten als echte merkambassadeurs. Want klanten die zich mens voelen in plaats van een nummer zullen je bedrijf en producten moeiteloos voor je promoten. Zet je hybride headless CMS dus goed in, en je loopt voor op je concurrenten.

Over de auteur: Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond