-

Niche marketplace voor doe-het-zelf en huis-en-tuin: ManoMano

Met 10 miljoen producten, 3.600 geselecteerde partners en kwalitatief advies weet ManoMano klanten te trekken. De niche marketplace voor de doe-het-zelf- en huis-en-tuin-sectoren trekt hiermee elke maand 50 miljoen Europese unieke bezoekers. Kortom, een platform waarop Nederlandse bedrijven Europese groei kunnen realiseren.

ManoMano werd in 2013 opgericht door twee Fransen met het doel om de branches doe-het-zelf en huis-en-tuin in het digitale tijdperk te brengen. Destijds verliep slechts 1% van de verkopen in deze branches in Frankrijk online. De marketplace onderscheidt zich met klantgerichte innovaties voor kopers en verkopers, waaronder een expert-community (bestaande uit zogeheten Manodvisors) die klanten ondersteunen bij hun projecten en aankoopbeslissingen. Met ManoMano Fulfillment kunnen verkopers de logistiek uitbesteden in Frankrijk, Spanje en Italië. ManoMano heeft zeven miljoen klanten in de B2C- en B2B-markten van Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en België.

Als Europees marktleider in sectoren doe-het-zelf en huis-en-tuin wist het platform in 2020 de omzet te verdubbelen van €600 miljoen in 2019 naar €1,2 miljard in 2020. Tijdens de coronacrisis richtten consumenten zich namelijk massaal op het klussen. In juli 2021 bereikte ManoMano de status van unicorn met een waardering van $2,6 miljard. Het haalde toen $355 miljoen groeigeld binnen voor het verder uitbreiden van de marktposities in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. ManoMano is niet actief in Nederland, en daar lijken vooralsnog ook geen plannen voor te zijn. De marketplace biedt echter mooie kansen voor merken en retailers in deze markt die hun Europese afzet dit jaar willen laten groeien.

Kwaliteit die bindt

De Franse marktplaats gaat bovenal prat op kwaliteit en is daarom een gesloten markt. Iedere partneraanmelding wordt kritisch bekeken: wat bied je aan? Hoe past jouw aanbod in het totale assortiment? Lever je een goed serviceniveau? Vervolgens helpt ManoMano je op gang met het inrichten van je merk- en productaanwezigheid op de marketplace om je verkopen snel te laten groeien. Dat is een heel andere aanpak dan bijvoorbeeld Amazon heeft. Dat bedrijf past het vrijemarktprincipe toe, waarin de beste presteerders vanzelf bovenaan komen.

Met hoogwaardig advies van onafhankelijke doe-het-zelvers en projectadviseurs weet ManoMano klanten te binden en te inspireren. Zo lanceerde het de International DIY Day op 24 mei in het Verenigd Koninkrijk om enthousiaste doe-het-zelvers aan te moedigen zich op een nieuwe klus te storten. Als verkoper op ManoMano kun je meedoen aan promotiecampagnes op de website waarbij je scherpe prijzen inzet, of kiezen voor Sponsored Products. Net zoals bij Amazon en bol.com betaal je dan een vast bedrag per klik voor het hoger tonen van jouw product op de categoriepagina.

ManoMano voor Europese groei

Nederlandse merken en retailers in deze branches zijn doorgaans al actief in Nederland op bol.com of Amazon. Daarmee zijn de benodigde processen voor online aanwezigheid en verkoop al volledig opgetuigd. Daarom is het vervolgens relatief gemakkelijk om te starten op ManoMano. Partijen op zoek naar Europese groei kunnen dus in ManoMano een platform vinden dat schaalgrootte biedt. Meedoen aan ManoMano Fulfillment zorgt voor meer productzichtbaarheid en dus meer verkopen op de marketplace, maar betekent ook minder zichtbaarheid voor je eigen merk: de klant krijgt jouw producten in een ManoMano-doos geleverd.

Zo start je op ManoMano

Als ManoMano-partner betaal je €60 per maand aan abonnementskosten en een vast percentage per verkoop, afhankelijk van de categorie ligt dat tussen de 18% en 20%. Net als bij andere marketplaces hanteert ManoMano bepaalde serviceniveaus voor fulfillment en klantenservice die je moet behalen, anders wordt je account na een aantal waarschuwingen dichtgezet.

Ook op ManoMano geldt: content is king. Voor goede zichtbaarheid moeten je titels en omschrijvingen volledig in orde zijn. Dat betekent: logisch opgebouwd op basis van een zoekwoordenonderzoek, kwalitatief en compleet, met bulletpoints en kopjes voor de leesbaarheid en diverse afbeeldingen die het product op verschillende manieren tonen. Hoe vollediger en helderder je productinformatie, hoe sneller klanten overtuigd raken en ook hoe minder retouren je zult ontvangen na de verkoop.

Over de auteur: Sandra van der Meijs is Marketplace consultant bij iO.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond