-

Zo zet innocent effectief contextual advertising in

Het automatisch plaatsen van advertenties in een relevante context is een mooi alternatief voor cookies. Door deze techniek fijnmazig in te zetten, met een op de context aangepaste creatie van de advertentie op de juiste plek, weet innocent heel gericht zijn doelgroep te bereiken.

De doelgroep van sappen- en smoothiesmerk innocent is geïnteresseerd in duurzaamheid en gezondheid. Door advertenties te plaatsen bij online artikelen over deze onderwerpen, weet het merk gericht zijn publiek te bereiken. En omdat de techniek van contextual targeting geen gebruik maakt van persoonsgegevens, is het ook nog eens een privacy-proof alternatief voor cookies. 

Terwijl de marketingwereld gespannen het verbod op third party-cookies zag naderen, is de techniek van contextual targeting in sneltreinvaart verder ontwikkeld. Dat maakt dat deze vorm van online adverteren op grote schaal is in te zetten. Eén ding is het plaatsen van een advertentie bij relevante content. Maar door de advertentie ook aan te passen aan de omgeving en deze op een onderscheidende plek te plaatsen, zorg je dat de uiting en contextuele fit extra goed wordt opgemerkt.

Targeten op specifieke onderwerpen

Voorbeeld van een contextual impact display uiting, ingezet bij de innocent gebreide mutsjes campagne.

Neem innocent en zijn specifieke doelgroep met affiniteit voor duurzaamheid en pure producten. Vertaal die interesse naar de context, door content te targeten die daarbij past. Denk aan artikelen over onderwerpen als circulaire economie, innovatie en fair trade. Per campagne zijn deze standaard categorieën verder te specificeren naar de invalshoek van die ene actie . 

Een voorbeeld is de terugkerende campagne van gebreide mutsjes die innocent jaarlijks samen met het Ouderenfonds doet. Iedere winter brengen die ouderen bij elkaar om mutsjes te breien. De breisels zijn in beperkte oplage op de flesjes in supermarkten terug te vinden. 

Naast de standaard onderwerpen die voor innocent relevant zijn zoeken we hier dus op maat naar kerst- en wintercontent, passend bij de tijd van het jaar en het product. Onze techniek is in staat om vast te stellen waar een artikel over gaat en of het ‘brandsafe’ is. 

Verfijnde en volledige analyse

Dit doen we heel fijnmazig. Dat zit in de volledigheid van de analyse: we kijken naar het gehele artikel, pre-bid dus voordat een gebruiker de advertentie te zien krijgt. Bij de verschillende scans pikken we er niet alleen keywords uit – we kijken naar zowel het sentiment als structuur van een verhaal. En ook buiten het artikel checken we hoe er over de verschillende onderwerpen wordt gesproken. Al deze gescande artikelen samen noemen we ons ‘content universe’, die helpt om een beter begrip van een onderwerp te verkrijgen. De pagina-analyse gebeurt zowel op tekst als afbeelding. Die laatste kunnen we op pixel-niveau scannen. 

Die verfijnde analyse combineren we met opvallende plaatsingen van de uiting ten opzichte van het bestaande aanbod. Voor zowel video als display. Denk aan een ‘in-image’ of ‘in-video’. Bij laatstgenoemde ligt de uiting als een layer over een video heen. Door de uiting tijdelijk wat te verkleinen met een kader eromheen, heb je een unieke plek voor je advertentie. 

Denk vanuit format

Als adverteerder koop je niet los op plaatsing – via Dynamic Placement Optimization kun je aan de hand van een aantal variabelen op verschillende plaatsingen terecht komen. Dat systeem bepaalt de beste plaatsing per gebruiker. Denk dus niet vanuit de verschillende placements maar vanuit het format. Wij optimaliseren daarbij op attentie. Waar is per situatie de kans het grootst dat de uiting werkelijk de aandacht vangt van de consument? Hier speelt het systeem dynamisch op in door rekening te houden met variabelen als de verschillende plaatsingen, paginastructuur van een publisher, beschikbaarheid aan de hand van verschillende deals et cetera. 

Essentieel bij adverteren op basis van context is dat ook de boodschap van de uiting op de specifieke context is aangepast. Anders valt bovenstaande meerwaarde in het water. Naast techniek en plaatsing is creatie dus belangrijk. Eigen designers in onze eigen studio ontwerpen daarom op maat uitingen per campagne. Een full service oplossing die zich daarmee onderscheidt van contextual tools. Ook bij programmatic campagnes helpen we de klant op weg door het creatieve stuk te verzorgen. 

Het gaat om techniek, plaatsing en creatie

“Deze manier van werken van Seedtag is een vast terugkerend onderdeel van ons mediaplan vanwege de mogelijkheid om specifieke content te targeten op basis van onderwerp”, verklaart Benjamin van der Kloet, Head of Marketing bij innocent voor de Benelux, Italië en Iberia.“Naast de vele mogelijkheden op audience targeting geeft dit een fijne toevoeging om op interesses te richten die dicht staan bij ons merk en specifieke campagnes.” 

Over de auteur: Robin Kloosterboer is Client Development Manager bij Seedtag

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond