More stories

Premium

‘Marketeers besparen tot zes uur per week dankzij de inzet van AI’

Kunstmatige intelligentie (AI) is razendsnel de nieuwe standaard aan het worden op de werkvloer, ook in de marketingwereld. Drie kwart (72%) van de communicatie- en marketingprofessionals in Nederland gebruikt momenteel AI voor hun marketingactiviteiten. Dit blijkt uit onderzoek van internationaal PR- en marketingbureau TEAM LEWIS.

Marketing
Premium

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool ontwikkeld, de ‘Schoonmaak AI-ssistent’. Deze is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf, en werkt als een digitale vraagbaak die dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie gesproken woorden in vrijwel alle talen kan herkennen en vertalen. De Schoonmaak AI-ssistent is een innovatie in de schoonmaakbranche.

Artificial Intelligence
Premium

AMD koopt Europa’s grootste private AI-lab voor 613 miljoen

Chipfabrikant AMD koopt het Finse AI-lab Silo AI voor 613 miljoen euro. De Amerikanen krijgen hiermee software in huis om mee te concurreren met Nvidia, dat de AI-chiprace leidt.

Artificial Intelligence

BNP Paribas ontwikkelt AI-diensten met Mistral

Het Franse financiële concern BNP Paribas sluit een meerjarige overeenkomst met Mistral AI. Het bankbedrijf gaat diens AI-modellen in de volle breedte van zijn organisatie verwerken.

Financials

Belgisch AI-bedrijf bouwt taalmodel dat online haatspraak detecteert

De AI-spin-off Textgain van de Universiteit Antwerpen bouwt een gloednieuw AI-instrument dat online haatzaaierij detecteert in alle officiële Europese talen.

Artificial Intelligence

GVB lanceert wervingscampagne met AI-beelden

GVB lanceert een employer branding campagne, waarbij AI is verwerkt in echte beelden. De campagne is gemaakt in samenwerking met SteamTalmark, het communicatiebureau waarmee GVB zijn werkgeversmerk en -propositie ‘Verbind de wereld in Amsterdam’ ontwikkelde.

Artificial Intelligence

YouTube introduceert beleid om om AI gegenereerde content te (laten) verwijderen

YouTube heeft stilletjes een beleidswijziging uitgerold waarbij gebruikers het platform kunnen vragen om AI

Artificial Intelligence
Premium

‘Slimme AI-agents nemen rol zoekmachines en marktplaatsen over’

Een kwart van de online aankopen wordt in 2030 niet door mensen gedaan, maar door AI-agenten. Dit soort persoonlijke butlers, of digitale vertegenwoordigers, zet ook de online reclamewereld op zijn kop.

Artificial Intelligence

TikTok, Amazon, Claude, OpenAI gretigste AI-webgrazers

Het moederbedrijf van TikTok heeft de allergretigste bot die het web afgraast om zijn AI-modellen mee te trainen. Naast usual suspects OpenAI en Anthropic is Amazon een opvallende verschijning in het lijstje.

Artificial Intelligence

Elon Musk: Grok 2 in augustus, Grok 3 tegen het einde van het jaar

Elon Musk, de eigenaar van X (voorheen Twitter), heeft aangekondigd dat het AI hulpje Grok 2 in augustus zal landen en Grok 3 tegen het einde van het jaar. Er is niet veel bekend over deze aankomende taalmodellen, maar Musk zei wel dat Grok 3 zal worden getraind op 100.000 Nvidia H100 chips, dus ‘zou het echt iets speciaals moeten zijn’.

Artificial Intelligence

Met AI recruiten op basis van skills vervangt het ouderwetse CV

Met de integratie van AI in recruitment zie je dat er tussen compleet verschillende vakgebieden paden te bewandelen zijn.

Recruitment
Premium

Nieuw marketingbureau zoekt ‘SEO voor AI’

Hoe nestel je als bedrijf je expertise in de ántwoordenmachines die nu ontstaan door de opkomst van AI? Het nieuwe bureau BAI.agency hoe de toekomstige vorm van SEO eruit gaat zien.

Artificial Intelligence

NXTminds creëert merkidentiteit met hulp van AI

NXTminds heeft naar eigen zeggen als eerste Nederlandse bedrijf zijn merkidentiteit en logo door kunstmatige intelligentie (AI) laten ontwerpen. De huisstijl, met een logo van een uil met tentakels, is gecreëerd met hulp van verschillende AI-programma’s door AI creative director & AI artist Rodger Werkhoven en merkstrateeg Bob van der Lee.

Marketing
Premium

Adform-AI leest webpagina’s en plakt passende reclames

Adtech-bedrijf Adform gaat een nieuwe AI-techniek toepassen die, als ware het een mens, websites gaat lezen om daar vervolgens vliegensvlug passende reclames op te plakken.

Online advertising

Samsung investeert flink in Eindhovense chipontwikkelaar

De jonge Eindhovense chipontwikkelaar Axelera haalt 63 miljoen euro op, onder meer van Samsung, zo meldt het Eindhovens Dagblad.

Artificial Intelligence