Returnless valt in Duitse handen
Logistiek retourspecialist Returnless uit Eindhoven is overgenomen door het Duitse softwarebedrijf JTL. “Nu zitten we precies daar waar alle data samenkomt”, aldus medeoprichter Marijn Prijs.
Logistiek retourspecialist Returnless uit Eindhoven is overgenomen door het Duitse softwarebedrijf JTL. “Nu zitten we precies daar waar alle data samenkomt”, aldus medeoprichter Marijn Prijs.
Nooit eerder plaatste bpost in één jaar zoveel Pakjesautomaten bij als in 2024. Het aantal bpost-automaten in België steeg naar meer dan 1.260, een groei van ruim 40 procent. Bovendien zal bpost in 2025 nog eens meer dan 1.200 automaten bijplaatsen, goed voor een verdubbeling van het huidige netwerk.
Sendcloud neemt Lox over, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in het managen van bezorgproblemen, zoals verloren of beschadigde pakketten.
Topgeschenken Nederland, bekend van onder andere Topbloemen.nl en Topgeschenken.nl, heeft zijn distributiecentrum in Helmond geopend. Deze nieuwe stap maakt het mogelijk om vanaf januari 2025 een aanzienlijk deel van de totale bloemenorders in eigen beheer te verzorgen.
Met het slaan van een groene heipaal is de bouw gestart van de duurzame DHL CityHub voor de noordkant van Rotterdam. Deze gaat het servicegebied Rotterdam versterken als uitvalsbasis voor de bezorging van pakketten. De ingebruikname staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025.
Afgelopen week was een uitzonderlijk drukke week voor vervoerders: maar liefst een op de vier zendingen (25,5%) liep vertraging op in de dagen na Black Friday en in aanloop naar Pakjesavond. Dat blijkt uit de Pakketradar, een data-analyse van Wuunder.
Op Cyber Monday, dat was op afgelopen maandag 2 december, steeg het pakketvolume bij Nederlandse verzenders met 189 procent.
Fulfilmentspecialist Monta verwerkte voor de tweeduizend webwinkels die klant zijn bijna de helft meer orders dan een jaar geleden.
Vrijdag opende ViaTim de deuren van de eerste pakketwinkel, aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam. Dagelijks kunnen consumenten hier 800 consumenten pakketten inleveren of afhalen. Dit soort aantallen vraagt om een nieuwe oplossing. Geen traditioneel servicepunt of 250 meter aan pakketkluis, maar een toegewijde pakketwinkel voor alle vervoerders. Een nieuwe oplossing in de strijd om de steeds toenemende aantallen pakketten in Nederland in goede banen te leiden.
Met 900 buurtpunten die dagelijks 20.000 pakketten verwerken is ViaTim de grootste pakket-servicepunten-leverancier voor de Nederlandse en Belgische pakketbezorgers.
Het afgelopen jaar ziet ViaTim het steeds drukker worden bij hun buurtpunten. Er zijn nu al 50 punten die meer dan 100 pakketten, soms wel 200 pakketten, per dag overhandigen. Sinds supermarkten zijn gestopt met de verkoop van tabak, hebben veel van hun servicepunten ook hun rol als pakketpunt opgegeven. Maar ook winkelketens zoals Blokker en BCC, die servicepunten runden, sluiten de deuren. Traditionele winkel-pakketpunten haken steeds vaker af: het wordt te druk, of de enorme stroom pakketten belemmert hun andere werkzaamheden
Sinds Corona is het aantal pakketten naar servicepunten vervijfvoudigd. Platforms als Vinted en Marktplaats hebben een nieuwe groep verzenders gecreëerd, terwijl bedrijven als Wehkamp bezorging naar servicepunten goedkoper maken, wat zorgt voor drie keer meer pakketten. In Nederland gaat 15 procent van de pakketten naar een servicepunt, maar in buurlanden is dat al 40 procent. Scandinavië loopt voorop: daar is dit aandeel zelfs 80 procent. De groei in Nederland volgt.
Klanten van Amazon in Duitsland krijgen er een nieuwe bezorgoptie bij voor hun pakketjes: langzaam maar ook goedkoper.
Black Friday is pas morgen, maar PostNL heeft nu al de drukste dag ooit gezien. Afgelopen maandag verwerkte PostNL maar liefst meer dan 2,8 miljoen pakketten, een recordaantal.
De feestdagenperiode is officieel van start gegaan met de komst van Sinterklaas, maar dit heeft nog geen merkbare impact gehad op de pakketdrukte in Nederland. In week 47 liep namelijk slechts 4 procent van de pakketbezorgingen vertraging op. Dat blijkt uit data-analyse van Wuunder. Met Black Friday en de kerstdagen in het vooruitzicht is dit hoogstwaarschijnlijk stilte voor de storm.
Dertien jaar nadat de treinverbinding voor goederen tussen China en Duitsland open ging, staat de honderdduizendste rit op het punt te arriveren.
DHL en Wehkamp Retail Group hebben vandaag gezamenlijk het nieuwe DHL pakketpunt bij het hoofdkantoor van Wehkamp in Zwolle in gebruik genomen. De pakketautomaat bevindt zich naast het hoofdkantoor van Wehkamp en biedt buurtbewoners, medewerkers van Wehkamp en medewerkers van bedrijven in de buurt de mogelijkheid om dicht bij huis en kantoor hun pakket af te halen.
Via de My bpost app kunnen (Belgische) klanten voortaan aan hun postbode laten weten dat ze hun pakje of aangetekende brief op een andere dag willen ontvangen, of zelfs op een ander adres. Zelfs als de zending al onderweg is. Hiermee geeft bpost nog meer de sleutel van de levering in handen van de klant.