Suez-zeevolume -65% door Houthi-aanvallen
Het volume vrachtvervoer over zee door het Suez Kanaal is afgelopen maand nog eens gehalveerd, nu tot 65 procent minder door dreiging van de Houthi-aanvallen vanuit Jemen.
Het volume vrachtvervoer over zee door het Suez Kanaal is afgelopen maand nog eens gehalveerd, nu tot 65 procent minder door dreiging van de Houthi-aanvallen vanuit Jemen.
Januari: tijd voor een terugblik op de pakketbezorging in 2023. Meer of minder vertragingen? Black Friday? En hoe zat het met de regionale verschillen?
PostNL geeft een winstwaarschuwing af. De EBIT over 2023 komt naar verwachting uit op circa 92 miljoen euro. Dat is conform de aanvankelijke verwachtingen, maar lager dan het laatst gepubliceerde vooruitzicht. Vooral de feestdagen vielen tegen.
Pakketkluizen, het wijzigen van de reguliere aflevervoorkeuren en chatten met de bezorger tijdens diens ronde. PostNL ziet dat de consument zijn pakketjes niet meer standaard thuis aan de deur wil ontvangen.
PostNL stelt haar pakketautomaten open voor andere vervoerspartijen. GLS Netherlands is de eerste partij die gebruik gaat maken van dit netwerk. Vanaf maart kunnen consumenten voor pakketten van PostNL én van GLS Netherlands bij dezelfde pakketautomaat terecht.
Wing, het dronebezorgbedrijf van Alphabet, is van plan een groter vaartuig te introduceren om zwaardere bestellingen te bezorgen.
Een ontevreden klant van DPD zocht contact via de chatbot en keerde de kunstmatige intelligente bot tegen de pakketbezorger.
Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe Country Manager voor bezorger UPS Benelux. In deze rol zal Van Veen verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen deze belangrijke regio.
FedEx is van plan later dit jaar een eigen e-commerceplatform genaamd fdx te lanceren. Dat platform kan worden gebruikt voor het bereiken van potentiële klanten tot het uitvoeren van bestellingen en retourzendingen. FedEx zegt dat het zich richt op de herfst van 2024 voor de officiële lancering.
Webwinkels en andere retailers krijgen vanaf april, mei te kampen met afnemende bevoorrading als de Houthi-aanvallen eind deze maand nog plaatsvinden.
Het Chinese technologiebedrijf DJI heeft zijn eerste pakketbezorgdrone aangekondigd, de FlyCart 30. Hij kan vracht van 30 kilogram tillen, met een vliegbereik van 16 kilometer en een topsnelheid van 20 meter per seconde.
Ondanks het feit dat de kerstdagen naderen, was afgelopen week (week 50) slechts 7,4 procent van de pakketten vertraagd. Dit blijkt uit de Pakketradar, een data-analyse van Wuunder. Het aantal vertragingen is flink afgenomen ten opzichte van een week eerder (week 49), toen gemiddeld bijna één op de vijf (18,8%) pakketten vertraagd was. Vergeleken met week 50 in 2022 is het aantal vertraagde pakketten nagenoeg gelijk (6,4%).
Buitenwinkel Bever maakt bekend een nieuw hoofdkantoor van 3600 m2 en een distributiecentrum van 13.000 m2 aan de Tochtweg in Pijnacker te bouwen. In plaats van de traditionele ‘eerste paal’, werd vorige week de eerste boom door wethouder Bart van Straten geplant als startsein voor de bouw. Het duurzame kantoorpand zal naar verwachting eind 2024 worden opgeleverd.
Het gebouw is ontworpen door Bureau Kroner architecten. In lijn met zijn duurzaamheidsambities koos Bever voor duurzame nieuwbouw. Zo wordt onder andere, in plaats van beton, gebruikgemaakt van hout voor de hoofddraagconstructie van het drie verdiepingen tellende kantoorpand.
Het buitenterrein wordt voorzien van een parkeergarage met laadplekken voor elektrische auto’s en rondom het distributiecentrum en hoofdkantoor komt een groene zone met een diversiteit aan bomen en planten. De landschapsarchitect heeft een natuur-inclusieve ontwerpoplossing voor een gezonde leefomgeving, met aandacht voor klimaatadaptatie, energietransitie en het biodiversiteitsvraagstuk ontworpen.
“De keuze om te verhuizen is niet alleen noodzakelijk, het stelt Bever ook in staat om zijn duurzaamheidsmissie verder te verwezenlijken.
Medewerkers in distributiecentra van PostNL worden fysiek te zwaar belast. Dat blijkt uit verschillende controles bij depots op locaties in Den Bosch, Dordrecht, Nieuwegein en Venlo. Fysiek te zwaar werk vormt een sterk verhoogd risico voor de gezondheid van medewerkers. De Arbeidsinspectie eist nu dat de werkgever de arbeidsomstandigheden aanpast, zodat medewerkers niet meer te zwaar belast worden.
Uit onderzoek van Stichting VNB, die belast is met naleving van de cao in de sector Transport en Logistiek, blijkt dat PostNL honderden verschillende onderaannemers gebruikt die in de meeste gevallen de cao niet naleven. De conclusie van onze onderzoeken is dat er veel fout gaat bij de naleving van de cao’, zegt Richard Vervoorn van Stichting VNB. ‘Variërend van een beetje fout tot grove cao-overtredingen, zwart werk en Filipijnse chauffeurs die via een Poolse postbusfirma werken.’