-

Kickstart voor start-ups

In korte tijd zo veel mogelijk geld verdienen. ‘Digitaal prikbord’ YoungOnes maakt het mogelijk. Opdrachtgevers plaatsen hier korte klussen, waar werkzoekenden direct op kunnen reageren. Zij gaan als freelancer aan de slag, waardoor ze zelf bepalen waar en wanneer ze werken. Toen Pim Graafmans het idee in 2017 bedacht, verzamelde hij enkele investeerders en zocht hij een geschikte partij om deze start-up mee op te zetten. “Ik kwam al snel uit bij Freshheads”, vertelt Graafmans. “We spraken af dat zij ons een kickstart zouden geven, met als doel dat we de samenwerking op den duur afbouwen. Ik wil voor het succes van ons platform namelijk niet afhankelijk blijven van een externe partij. Gelukkig denkt Freshheads daar net zo over.”

Kickstart

“We zagen dat de markt klaar was voor ons idee en wilden zo snel mogelijk starten”, vervolgt Graafmans. “Freshheads had al eerder een platform gemaakt dat in de basis aan onze voorwaarden voldeed, dus wij besloten om dit platform over te nemen en daarop verder te bouwen.” De app en webomgeving kregen een nieuw jasje, de userbase werd gevuld met zo’n honderd freelancers en een aantal opdrachtgevers. “Met dit minimum viable product maakte YoungOnes een supersnelle kickstart”, vertelt Roel Tuerlings, strateeg bij Freshheads. “Na enkele weken testen merkten we dat het concept echt aansloeg. Dat was voor ons het teken dat we de start-up konden opschalen.”

Roadmap

“In mijn enthousiasme wilde ik meteen doorpakken”, zegt Graafmans. “Ik was gewend dat digitale bureaus gewoon aan de slag gaan met je wensen. Toen ik voorstelde om enkele functies aan de app toe te voegen, trapte Freshheads echter op de rem. Het team stelde voor om een roadmap te maken en het platform via tweewekelijkse sprints in kleine stapjes uit te bouwen. Een continue cyclus waarin je samen feedback van eindgebruikers verzamelt en bespreekt, prototypes bouwt, finetunet en evalueert. Een proces waarvoor Freshheads de ‘lean start-up’-filosofie hanteert, waarin ook falen tot nieuwe inzichten en dus betere resultaten leidt.”

Opleiden

Eind 2018 nam Freshheads twee jonge developers aan, met als doel dat zij uiteindelijk deel gaan uitmaken van YoungOnes. “Wij leiden ze op, maken ze bekend met onze werkwijze en laten ze meedraaien in onze multidisciplinaire teams die onder andere bestaan uit designers, strategen, developers, growth hackers en analisten”, vertelt Tuerlings. “Zo doen ze developmentskills op en leren ze hoe het is om met verschillende disciplines in één team te werken. Via deze opleiding implementeren we indirect onze werkwijze en kritische mindset in de organisatie en processen van YoungOnes. Uiteindelijk komt het moment dat de developers bij YoungOnes op kantoor instromen en het platform zelf verder gaan innoveren. Dat past helemaal bij ons doel; de klant moet het uiteindelijk zelf kunnen.”

Eindgebruiker

YoungOnes is in maart 2018 live gegaan in heel Nederland. Het bedrijf heeft sindsdien meer dan tweehonderd actieve opdrachtgevers geworven, waaronder Domino’s Pizza, Spar, HEMA, DELA en Beekse Bergen. “Met een bestand van meer dan 45.000 ingeschreven freelancers hebben we inmiddels al ruim 25.000 klussen gematcht”, vertelt Graafmans. “Ik merk nu al de invloed van Freshheads op onze processen. We hebben bijvoorbeeld ervaren hoe belangrijk het is om bij iedere nieuwe feature eerst na te gaan of eindgebruikers daar wel op zitten te wachten.” Dat is precies de werkwijze waar Freshheads zo heilig in gelooft. Tuerlings: “Een start-up succesvol in de markt zetten is geen kwestie van bouwen en live zetten. Je moet continu kritisch blijven en luisteren naar de wensen van gebruikers. Dat vraagt om een bepaalde mindset. Het is ons doel om die mindset over te brengen, zodat klanten het proces van kritisch zijn, onderzoeken, snel prototypen bouwen en opschalen echt gaan doorleven.”

Navelstreng

Het project met YoungOnes is voor Freshheads het prototype van een succesvolle en inspirerende samenwerking met een start-up. “Vanaf dag één gaf Pim aan dat YoungOnes op termijn alles zelf wil doen”, vertelt Tuerlings. “Dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Een techonderneming moet haar corebusiness zelfstandig kunnen runnen.
Als je dat niet zelf kunt, ben je een waardeloze onderneming. Letterlijk. Wij blijven in de toekomst graag betrokken bij YoungOnes, maar alleen als we waarde toe kunnen voegen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond