-

Newest Industry pakt uit met NICCI

De strategie van Newest Industry is even eenvoudig als doeltreffend: een briljant idee of innovatie naar de markt brengen doe je samen met een creatieve partner. AEGON werkt al een tijdje met het Rotterdamse fintech-bedrijf, dat voor een waaier aan klanten maatwerkplatforms bouwt. Naast het minderheidsbelang in huizensite Jumba investeert AEGON nu een groot bedrag in het achterliggende NICCI-platform.

‘We are currently working on an awesome new digital product! NICCI will soon be launched’, prijkt op de NICCI-website. Ik sprak Kees Haverkamp van Newest Industry. Wat kunnen we verwachten?

Kees, hoe omschrijf je NICCI in een tweet?

“NICCI is een data- en profielgedreven developmentplatform waarop iedere ontwikkelaar oplossingen kan bouwen.”

Dat klinkt nogal generiek. Waar komt het concreet op neer?

“Dat is het ook. Op het platform kun je allerlei projecten voor web en mobiel ontwikkelen. We zijn met Newest Industry in 2013 begonnen, en hebben in de afgelopen tweeënhalf jaar steeds op de achtergrond aan NICCI gewerkt. Essentieel uitgangspunt is dat de juiste gegevens bij de juiste gebruiker op het juiste moment verkrijgbaar zijn. Aan de hand van Big Data doet NICCI voorspellingen, en worden verwerkingen en verrijkingen mogelijk. Zo creëren we gepersonaliseerde online-ervaringen. NICCI leest en begrijpt iemands digitale kenmerken. Op basis van die gegevens presenteert het de inhoud van een website of app toegespitst op het profiel van de gebruiker. Dat biedt vanzelfsprekend kansen voor marketeers om klanten efficiënter te bedienen en beter te bereiken.”

Kun je een voorbeeld noemen van een interessante toepassing?

“DIGIDO. De afkorting van DIGItaal Doen – en dat is precies wat het is. We mikken ermee op financieel adviseurs. Met behulp van NICCI geeft DIGIDO de adviseurs en hun clientèle altijd een actueel overzicht van de lopende producten, diensten en activiteit daaromtrent. Het is een digitale kluis waarin alle klantgegevens veilig zijn en waarmee advisering écht persoonlijk wordt. Zodra we voor de volle 100 procent tevreden zijn, gaan we van start met DIGIDO – ergens tussen april en juni. Momenteel voegen we nog een paar functionaliteiten toe.”

Wat zijn de voordelen van DIGIDO?

“Dat je relevante informatie krijgt die op jouw situatie is toegesneden. Bijvoorbeeld over het tijdstip waarop het gunstig is om je hypotheek over te sluiten en of rentemiddeling voor jou een goede keuze is. Financieel adviseurs kunnen met DIDIDO ook inzicht krijgen in het belang van klantgroepen. Een adviseur kan ze vervolgens benaderen met een collectiviteitsactie, zoals een korting op de inboedelverzekering voor klanten die bijvoorbeeld bij dezelfde sportclub zitten.”

Wat beteken je momenteel voor AEGON?

“Aegon is onze belangrijkste investeerder in zowel Jumba als DIGIDO. NICCI past bij hun strategie om verder te kijken dan transacties alleen. Aegon wil consumenten blijvend verder helpen, met persoonlijke verzekeringen en advies.”

Waarom richt je je ook op de automotive-sector?

“Om dezelfde reden als in de vastgoedsector: het intensiveren van de contactmomenten met de klant. De sector heeft bijzonder weinig contact met de klant. Een autodealer zie je rond je aankoop en bij het jaarlijkse onderhoud en dat is het dan wel. NICCI kan ook daarna wensen en behoeften aanvoelen en invullen, bijvoorbeeld met kortings- en spaarprogramma’s. NICCI kan exact nagaan wat relevant is voor de doelgroep en welke loyaliteitsprogramma aanslaan.”

Hoe kwam je op het idee voor NICCI?

“Ik heb met diverse custom relationship management-leveranciers gewerkt. Telkens viel mij op met hoeveel klantgegevens en Big Data CRM-partijen bezig zijn, en hoe weinig daarmee gebeurt. Dat frustreerde mij. Het idee om op internet consumenten beter te bedienen was mijn drijfveer om NICCI te creëren.”

Waarom heb je het NICCI genoemd?

“Dat is de eerste keer dat iemand mij dat vraagt. Onbewust zijn we het zo gaan noemen. Het is de pakkende afkorting voor Newest Industry Communicatie Community Interactie.”

Hoe verhoudt NICCI het zich tot Jumba?

“NICCI is de drijvende kracht achter Jumba. Dat hebben mede-eigenaar Sander van der Aa en ik ruim een jaar geleden gelanceerd. Daarbij sloegen we de handen ineen met Kadasterdata.nl. We hebben het in de markt gezet als vooruitstrevend platform dat de woningmarkt transparanter maakt. Jumba combineert woninggegevens en omgevingsinformatie met sociale interactie.”

Welke meerwaarde bied je daarmee vergeleken met doorsneehuizensites zoals Funda en JAAP?

“Wij gaan in elk opzicht uit van een transparante wereld, door mensen en informatie aan elkaar te koppelen, linken en delen. NICCI relateert sociale, nieuwe en CBS-gegevens aan elkaar. Ik maak graag de vergelijking met LinkedIn. Daar zoek je mensen of bedrijven op zodat je daadwerkelijk weet met wie je te maken hebt.”

Wat levert dat de gebruikers op?

“Met Jumba zie je op die manier wat een woning daadwerkelijk waard is, zet je je huis gratis te koop en ontdek je bijzondere informatie over je droomhuis. NICCI levert een extra informatielaag die zowel voor koper als verkoper interessant is. Jumba heeft circa een kwart miljoen bezoekers per maand.”

Wat ga je doen met het AEGON-geld?

“Met die investering richten we onze pijlen op de doorontwikkeling van NICCI en de professionalisering van onze organisatie. We hebben nog wel wat tijd en energie nodig om NICCI klaar te stomen voor de markt. Daarnaast moet de propositie staan als een huis. We zoeken daarvoor de samenwerking met een extern bureau dat gespecialiseerd is in communicatie en marketing. Ieder z’n vak.”

Hoe verdien je nu aan NICCI?

‘’Per account betaalt Jumba een bedrag aan NICCI, volgens een PaaS-model. Ontwikkelaars die applicaties ontwikkelen op het platform gaan per sessie betalen op basis van een licentie.”

Hoe gaat het team Newest Industry verder?

“Momenteel telt het team twaalf mensen, bijna allemaal met een technische achtergrond. We willen ons volledig specialiseren in fintech- en realtech-concepten – technische concepten die de financiële en vastgoedsector vernieuwen en veranderen. Daarbij kunnen we nog extra inzet gebruiken, verdeeld over verschillende functies, variërend van technisch projectleider tot programmeur. In het tweede kwartaal lanceren we voor Jumba een campagne die zich richt op de vastgoedsector, in het derde kwartaal komt NICCI op de markt.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond