-

‘Nog veel winst te behalen met unboxing experience retailers’

Het niveau van de ‘unboxing experience’ verschilt bij retailers behoorlijk. Dit vertelt Thomas Tiggelman van Kega op Emerce E-commerce Live!. Het bedrijf heeft onderzoek gedaan naar de uitpak-ervaring die negentig Nederlandse retailers hun klanten bieden.

“Coolblue doet het natuurlijk erg goed. Ze hebben overal dezelfde huisstijl, echt alles ís Coolblue. Het meest verrassende was misschien wel Rituals. Van de buitenkant is het pakket niet eens spetterend, maar op het moment dat je de doos opent zit er een geurtje in en word je helemaal meegenomen in de Rituals-ervaring.”

Veel andere retailers hebben een stuk minder aandacht voor die unboxing experience, zo blijkt uit het onderzoek. Niet zelden krijgen klanten een saaie doos of zelfs maar een simpel plasticje met veel tape eromheen toegestuurd. “Geen idee van wie zo’n pakket dan afkomstig is.” Klanten van bol.com hebben op hun beurt te maken met een bedrijf met twee gezichten. Pakketten die van het bedrijf zelf afkomstig zijn, zijn keurig verpakt. Artikelen geleverd door aangesloten partners komen doorgaans in een blanco doos. “Je krijgt dus niet die kenmerkende doos en ervaring.”

Het valt Tiggelman verder op dat de doe-het-zelfbranche het nog flink laat afweten. Zelfs de grootste partijen – Gamma en Karwei bijvoorbeeld – hebben het niet goed voor elkaar. “Je merkt aan het hele proces dat die webshops vaak nog niet zo heel lang open zijn.”

Een eenvoudige tip: begin vooral bij het op orde brengen van de communicatie, zo adviseert Tiggelman de retailers. De huisstijl varieert van mailing tot mailing en ook de tone of voice is lang niet altijd hetzelfde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond