-

Onegini: ‘Binnen vijf jaar willen we een miljard mensen toegang geven tot veilige mobiele diensten’

Dat apps doen wat ze moeten doen, spreekt voor zich. Wie bekommert zich om de veiligheid van transacties en persoonlijke gegevens? Onegini. Het bedrijf, dat in december 2015 een kapitaalinjectie kreeg van 1,5 miljoen euro om te groeien in het buitenland, biedt software voor allerlei authenticatiemethodes waarmee je verzekerd bent van een degelijk fundament onder je e-business-strategie.

Oprichter en directeur Denis Joannides is inmiddels partnerschappen aangegaan, onder andere met Samsung SDS en Infosys. Vooral de fintech-industrie moet gaan profiteren van het ‘mobile security platform’ van Onegini.

Denis Joannides, Onegini

Denis, hoe zou je Onegini in het kort omschrijven?

“Onegini‘s platform biedt out-of-the-box-beveiliging voor mobiele consumentenapps en beschermt gevoelige consumentengegevens met de beste gebruikersbeleving.”

Wat betekent Onegini kort gezegd voor bedrijven?

“Wat wij leveren is dat bedrijven op een snelle en veilige manier mobiele apps en websites voor hun consumenten kunnen maken, waarbij ze zich niet meer hoeven te bekommeren om de veiligheid en beveiliging van hun apps. Onze hoofdtaak is ervoor zorgen dat je gegevens veilig op de juiste plekken terechtkomen en dat je daar als organisatie de controle over houdt. We bieden onder andere de mogelijkheid om transacties met één klik uit te voeren, bijvoorbeeld met een pincode, vingerafdruk, gezicht- of stemherkenning.”

Wat maakt Onegini uniek?

“Momenteel zijn er op de markt diverse partijen die een gedeelte kunnen van wat wij doen. Daarnaast is hun software veelal gebaseerd op oude technologie. Onegini biedt een totaaloplossing op basis van open standaarden. We werken samen met bedrijven die specifieke functionaliteiten toevoegen, zoals Mitek of WebID voor online identiteitsvalidatie.”

Wat doen jullie dan anders?

“Wij kijken veel meer naar het doel van de app of website en wat nodig is om gegevens van binnenuit te ontsluiten naar het internet via verschillende kanalen. We bieden het geheel in plaats van de som der delen en dat komt tot uiting in onze oplossingen. Zo kunnen we als één partij bijvoorbeeld opties voor irisscans in het donker leveren.”

Welk gat in de markt vul je op?

“Het is een piepjonge markt die in beweging is. Bedrijven die een app willen, onderschatten de complexiteit. In de praktijk blijkt dat 80 procent van de ontwikkeltijd zit in cyber security. De gebeurtenissen op dat gebied volgen elkaar in hoog tempo op, wat het nog eens extra ingewikkeld maakt om zelf een app te bouwen. Banken zoals ING hebben een eigen app gebouwd, maar voor de meeste bedrijven is dit niet haalbaar door de hoge kosten en lange doorlooptijd.

Wij leveren infrastructuur in de vorm van software aan banken en verzekeraars zodat bedrijven hun diensten kunnen bouwen, hun oplossing. Tot nu toe is er geen andere leverancier die deze totaaloplossing biedt in de vorm van een softwareproduct waarmee zij, onder andere banken, hun mobiele app kunnen bouwen. Zij hoeven dan niet meer te investeren in de technologische complexiteit. We brengen ook versnelling, omdat ze praktisch de volgende dag kunnen beginnen.”

Waarom is het beveiligen van een app zo hard nodig?

“Als je een app ontwikkelt, en zeker voor Android, dan kan iemand daar van buitenaf bij komen. Tachtig procent van de Android-apparaten is besmet. Android is over de hele linie veel zwakker in de beveiliging dan iOS. Er zitten vaak kleine virussen op doordat apps op een Android-telefoon veel gemakkelijker te downloaden zijn. iOS-apparaten controleren veel strenger. Als bank-app moet je je ervan bewust zijn dat andere apps jouw app kunnen vervuilen. Je ziet steeds meer de trend dat organisaties via verschillende kanalen met mensen interacteren. Dit maakt mobiele apparaten steeds interessanter voor cybercriminelen.”



Hoe zorg je dat je de hackers bijhoudt?

“Zestig procent van onze mensen werkt bij development en wekelijks hebben wij daar een kennisuitwisseling. Hier zijn we erg kien op. We trainen mensen echt vanuit een securityoogpunt voordat ze software ontwikkelen. We leren ze denken als hacker zodat ze onze zwakheden kunnen ondervangen. We hebben een team van dertig mensen en werken zowel vanuit Nederland als Gdańsk. In Polen zijn er veel mensen met de juiste skills en daarnaast is het fijn om in het midden van Europa te zitten. Het is makkelijker om op meerdere locaties tien man te vinden dan op één plek vijftig.”



Wie zijn concurrenten?

“We hebben geen concurrenten die dezelfde totaaloplossing bieden als wij. In de bankenwereld zie je nog altijd wel de hardware tokens, de apparaatjes die ze hebben waarmee je onder andere kunt inloggen en transacties kunt doen. Maar dat betreft alleen de authenticatiemethode. Onegini levert ook de autorisatie, de beveiliging aan de achterkant, het beveiligen van je API’s en je app.”

Wie maken al gebruik van Onegini?

“We hebben op dit moment meer dan twintig klanten, velen uit Nederland en België, zoals Van Lansschot bank, NN-bank, maar ook in het buitenland zoals Qudos – een Australische bank. We zijn nu wereldwijd aan het opschalen. Organisaties als AEGON, Belgacom/Proximus, Van Lanschot, NS en IAK werken inmiddels met onze software. We hebben diverse partnerships waaronder een met Infosys, de grootste integrator van India, en een partnership met Samsung SDS. We zijn momenteel in gesprek met een groot aantal potentiële klanten in Dubai en Zuid-Amerika, waardoor ons klantenportfolio wereldwijd flink zal groeien.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“We verdienen aan licenties die we verkopen en aan consultancyprojecten. Naast Infosys en Samsung SDS werken we met partners, zoals app-developers en systeem-integratoren. Het zijn vooral de bedrijven die erom heen zitten en de implementatie verrichten, die juist onze software moeten gaan gebruiken. Momenteel zitten we op zo’n twintig licenties, waaronder EdgeVerve. Deze licentie is een doorlopende dienst die je afneemt en dit is een vast bedrag per jaar.”

Wat hebben jullie tot nu toe bereikt?

“We zijn zelfstandig en hebben vorig jaar in december anderhalf miljoen euro opgehaald aan investeringen, zodat we konden groeien. In korte tijd zijn we gegroeid naar twintig banken en verzekeraars die onze software hebben geïmplementeerd in hun app of website. Daarnaast hebben we sinds kort een partnership lopen met Samsung SDS en Infosys waarmee we ons Fin2mobile-ecosysteem gaan opzetten, dat we later dit jaar lanceren. Met het ecosysteem willen we klanten, partners en opinieleiders bij elkaar brengen. Ons uiteindelijke doel is om binnen vijf jaar een miljard mensen toegang te geven tot een veilige mobiele dienst van banken en verzekeraars.”

Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond