Vakantiepiraten.nl test nieuwe look

Bij de website van het jaar-verkiezing is Vakantiepiraten.nl voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste website in de categorie Vakantie & Toerisme. Toch is de dealsite een nieuwe look aan het AB-testen. “We zijn volledig mobile-first geworden.” 

Vanuit Berlijn, Londen, Lyon, Sevilla, Boston en Belgrado worden de tien markten van HolidayPirates door tweehonderd mensen dagelijks op de hoogte gebracht van reisdeals. Voor de Nederlandse markt speuren zes mensen online naar aanbiedingen en zorgen voor de verspreiding daarvan, vertelt Jeroen Van Boxem, Chief Online Editor. “In totaal hebben we 9 miljoen Facebookfans. We geven geen cijfers over subsites, maar we zijn in 2014 met Nederland gestart en het loopt goed.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Het begon vooral met affiliate inkomsten, maar nu gaan we meer richting media fees. Daarnaast hebben we ads op de website en recent lanceerden we ons white label zonvakanties.vakantiepiraten.nl. Kwaliteit komt altijd eerst maar dankzij deze media fees kunnen we exclusieve deals afspreken met partners.”

Vanwaar de nieuwe look?

“We hebben net een nieuwe frontend gelanceerd met een mobile-first focus. Het oogt rustiger en de mogelijkheid om via WhatsApp of e-mail onze deals te ontvangen is overzichtelijker gepresenteerd. Verder hebben we de content die voorheen aan de zijkant stond weggelaten. Uit AB-tests blijkt dat bezoekers deze opzet beter waarderen. Slechts 1 procent klikte verder op de opties aan de zijkant, het leidde eerder af dan dat het voor een positieve ervaring zorgde.”

Jeroen Van Boxem, Vakantiepiraten.nl

Wat opvalt, is dat je niet op budget kunt zoeken, terwijl jullie je toch op prijsbewuste reizigers richten. Staat dat op de roadmap?

“Nee, daar veranderen de prijzen te snel voor. Het is lastig om correct te filteren als de prijzen fluctueren dus om irritatie bij de gebruiker te voorkomen, is het niet mogelijk om op budget te zoeken. Wel is het in de app mogelijk om reisalarmen in te stellen. Zo krijgen gebruikers telkens een notificatie wanneer er een deal is naar hun favoriete bestemming voor een bepaalde prijs. Op zonvakanties.vakantiepiraten.nl is het overigens wel mogelijk om een reis voor een bepaald budget te zoeken.”

Hoe stellen jullie het aanbod samen?

“We zoeken alle websites en blogs af van reisbedrijven. We hebben daarnaast de technologie om goede vluchten te vinden. Kwaliteit staat zoals gezegd voorop: we plaatsen alleen deals die we zelf ook zouden willen boeken. Ook werken we samen met touroperators die ons bereik willen benutten om een aanbieding onder de aandacht te brengen. We verzamelen de content dus op verschillende manieren. Bij ons gaat het allemaal handmatig, behalve de data en vluchtprijzen die worden via algoritmen gevonden. Maar vervolgens selecteren, schrijven en plaatsen we de aanbieding zelf. Of automatiseren op de agenda staat? Nee. Wij vinden onze persoonlijke touch juist een concurrentievoordeel.”

Grootste irritatie is natuurlijk dat een mooie aanbieding niet meer te boeken valt. Hoe gaan jullie daarmee om?

“Het is inderdaad spijtig dat goedkope deals snel uitverkocht raken. Als iets niet meer beschikbaar is, halen we de aanbieding zo snel mogelijk van de site af. Vaak doen we dat na feedback van een klant. Bij vluchten is het lastiger – die prijzen veranderen razendsnel en daardoor zijn teleurstellingen moeilijk te voorkomen.”

Jullie versturen de deals via e-mail maar ook via WhatsApp. Waarom?

“Onze doelgroep is heel jong en Facebook is daardoor een belangrijk kanaal voor ons. WhatsApp is natuurlijk even interessant als platform, gezien het feit dat het de hele dag door wordt gebruikt. Daarom is het mogelijk om via WhatsApp een keer per week de drie beste deals te ontvangen of elke avond de deal van de dag. Op die manier verwachten we onze doelgroep beter te bereiken. De reacties zijn in elk geval positief.”

Is het ook mogelijk om vragen te stellen via WhatsApp zoals bijvoorbeeld bij Transavia?

“Dat kan wel, maar het is niet de bedoeling. Ook bij WhatsApp geldt: we zetten zelf de aanbiedingen klaar en versturen die. Dat is geen chatbot. Er komen weleens vragen binnen van mensen, die zien we uiteraard en handelen we bewust af via e-mail. Het is namelijk niet onze bedoeling om WhatsApp als klantenservicekanaal in de markt te zetten.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug