0
6.9k
Channel: E-commerce

Acht best practices voor een efficiënt PIM-proces

Vrijwel elke organisatie heeft een vorm van productinformatie-management (PIM). Bij veel bedrijven is productinformatie verspreid over verschillende afdelingen. Het gevolg hiervan is dat medewerkers tijd verspillen aan het zoeken naar de juiste productinformatie. Na verloop van tijd vinden deze medewerkers wel de benodigde informatie, maar is deze data verouderd. Daardoor verschijnt op verkooppunten verkeerde informatie. Hoe voorkom je dit?

Acht best practices voor een efficiënt PIM-proces

Voor organisaties die serieus aan de slag willen gaan met PIM beschrijft deze whitepaper acht best practices:

  1. Identificeer de juiste teamsamenstelling: Het is belangrijk om de juiste specialisten in je PIM-team te hebben. Dit team bestaat naast copywriters ook uit ERP-, printfolder-, SEO- en CRO-specialisten. Het voordeel hiervan is dat alle stakeholders betrokken zijn bij het PIM-proces. Lees in de whitepaper wat de voordelen van deze teamsamenstelling zijn.
  2. Bepaal de juiste productstructuur: De structuur van productinformatie is essentieel voor het gebruiksgemak en efficiëntie van PIM-soft- ware. En voor toekomstige mogelijkheden. Zo vragen nieuwe technische ontwikkelingen vaak andersoortige productinformatie. Lees in de whitepaper hoe je de productstructuur kunt optimaliseren.
  3. Minimaliseer werken met verschillende systemen en bestanden: Het werken in verschillende systemen en losse bestanden betekent continu wisselen van de focus, concentratieverlies, het langdurig zoeken naar de meest recente versie van een bestand, zwervende duplicaten van bestanden en dus verspilling van waardevolle tijd.
  4. Bepaal de juiste (verkoop)kanalen: Belangrijke input voor het opstellen van het juiste PIM-proces, is het vaststellen van de verschillende (verkoop)kanalen waar een product aangeboden wordt. Inventariseer welke (verkoop) kanalen je actief gebruikt en bepaal welke informatie je via welke kanalen verspreid.
  5. Minimaliseer de zichtbaarheid van onnodige velden: Een belangrijk onderdeel van een gestroomlijnd PIM-proces is het zo efficiënt mogelijk inrichten van je PIM-systeem. Val medewerkers niet lastig met onnodig lange formulieren en pagina’s, waarop zij moeten zoeken naar de specifiek voor hen interessante onderdelen.
  6. Realiseer een werkproces met zo min mogelijk afhankelijkheden: Over het algemeen is het belangrijkste doel van een goed ingericht PIM-proces om de time-to-market (T2M) te verkorten. Hiervoor is het belangrijk om het gehele werkproces in kaart te brengen. Lees in de whitepaper hoe je dit kunt doen.
  7. Bepaal de minimale criteria voor een product om ‘ready-for-sale’ te zijn: Bij het creëren van een volledige productervaring (PXM) wordt niet altijd stilgestaan bij de T2M van producten. Net zoals bij IT-trajecten is het belangrijk om een de minimale criteria voor een ‘ready-to-sale’ product te bepalen.
  8. Ga aan de slag met een PIM-systeem: Maak gebruik van een systeem specifiek geoptimaliseerd voor het invoeren, verrijken en controleren van productinformatie. Lees in de whitepaper wat de voordelen van een dergelijk systeem kunnen zijn.

Nu ook beschikbaar als on-demand webinar. Jeffrey Cabaret vertelt je in dit webinar wat de acht belangrijkste best practices voor een succesvol PIM-proces zijn. Bekijk het webinar direct.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Jeffrey Cabaret