B2B lead nurturing: overtuig je management van de toegevoegde waarde
Beter segmenteren, meer personaliseren en beter nurturen levert meer en betere klanten op. Dit klinkt logisch maar toch wordt er bij veel bedrijven meerdere malen per jaar de discussie gevoerd of de gekozen marketingactiviteiten en promotiekanalen voldoen aan de verwachtingen. Hoe overtuig je het management van een langetermijnaanpak voor B2B lead nurturing?
De business case voor B2B lead nurturing
Dit eBook biedt handvatten voor het samenstellen van de business case voor lead nurturing in B2B. Het eBook geeft antwoord op de vragen:
- Wat is de ROI van B2B lead nurturing en hoe maak je een businesscase?
- Hoe definieer je een lead? En wat is het verschil met een prospect?
- Wat is de rol van marketing automation software in lead nurturing?
Ook bevat dit eBook een casestudy van MongoDB. In deze casestudy deelt Meagen Eisenberg haar ervaringen met het nurturen van leads. Het eBook wordt afgesloten met de zeven investeringen om leads te nurturen en de zeven resultaten van het nurturen van leads.
De toegevoegde waarde van B2B lead nurturing
Lead nurturing is een continu proces dat je steeds verder kunt optimaliseren. Het succes van lead nurturing wordt pas na een tijdje zichtbaar. Het is dus zaak om intern de verwachtingen goed te managen.
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat lead nurturing wel degelijk van toegevoegde waarde is voor genereren van nieuwe klanten. Onderzoek van The Annuitas Group wijst uit dat 47% van de genurturde leads grotere aankopen doen. Lees in het eBook wat de voordelen van lead nurturing zijn en hoe je de ROI berekent.
De eerste stappen in lead nurturing
Voordat je aan de slag kunt met lead nurturing moet je eerst wat voorwerk doen. Het is zaak om de volgende onderwerpen binnen je organisatie scherp te stellen:
- De definitie van een lead: aan welke criteria moet een lead voldoen? En hoe wordt deze een marketing qualified lead (MQL) of sales qualified lead (SQL)?
- De buyer persona: hoe ziet je potentiële koper eruit?
- De B2B buyer journey: welke informatiebehoefte heeft je buyer persona?
De beste aanpak om deze informatie boven tafel te krijgen is om een projectteam samen te stellen waarin zowel marketing als sales goed vertegenwoordigd zijn. Dit zorgt bovendien voor marketing en sales alignment.
Gepersonaliseerde lead nurture campagnes
Als je bovenstaande punten achterhaald hebt kun je aan de slag met het ontwikkelen van je (eerste) lead nurture campagne. Eerst is het handig om te checken of je database nog compleet en consistent is. Het hanteren van strakke segmentatiecriteria is een belangrijke succesfactor. Het opschonen van je database wordt ook wel ‘data cleansing’ genoemd. Lees in het eBook wat de belangrijkste voordelen van data cleansing zijn.
Een opgeschoonde database zorgt ervoor dat je de juiste data inzet voor je lead nurturing campagnes en het volledige potentieel optimaal kunt benutten. Beschouw je data als een logische eerste stap in de reis naar meer conversies.
Marketing automation software faciliteert lead nurturing
Een marketing automation systeem is een belangrijk hulpmiddel voor het ontwikkelen van gepersonaliseerde lead nurturing campagnes. Het neemt je veel werk uit handen en geeft je een duidelijk overzicht van de warme en koude leads in je database. Lees in het eBook wat het toepassingsbereik van marketing automation software is.
Inhoud
- Voorwoord
- Inhoud
- Een praktijkverhaal – Meagen Eisenberg
- Een introductie in lead nurturing
- De business case van lead nurturing
- De eerste stappen in lead nurturing
- Buyer persona
- Lead nurturing doe je met content
- Op weg naar gepersonaliseerde campagnes
- Marketing automation software
- De business case rond?