Download

Download
0
6.1k
Channel: B2B online

Het ontwikkelen van een efficiënt leadgeneratieproces met marketing automation

Elke B2B-organisatie zal herkennen dat sales en marketing steeds meer in elkaar overlopen. Lijnen en verantwoordelijkheden vervagen met één gemeenschappelijk doel: meer (online) conversie. Om dit te bewerkstelligen is het zaak om het leadgeneratieproces continu te optimaliseren.

Het optimaliseren van het leadgeneratieproces

In deze whitepaper lees je hoe de inzet van marketing automation je helpt om het leadgeneratieproces te optimaliseren. Deze whitepaper gaat in op:

  • De toegevoegde waarde van marketing automation voor marketing en sales.
  • Customer profiling, het doorgronden van de aankoopreis.
  • Hoe je inzicht krijgt in de customer journey en bijbehorende touchpoints.
  • De vijf volwassenheidsniveau’s van marketing automation.
  • Vier tips voor het optimaliseren van je e-mailmarketing.

In het vervolg van dit artikel zal eerst worden ingegaan op de toegevoegde waarde van marketing automation voor marketing en sales. Vervolgens zal dieper worden ingegaan op de onderdelen van een efficiënt leadgeneratieproces.

De toegevoegde waarde van marketing automation voor marketing en sales

Het opbouwen van een goede klantrelatie was tot voor kort voornamelijk een taak van sales. Dankzij marketing automation is het ook voor marketeers makkelijker een bijdrage te leveren tijdens het salesproces.

Een belangrijk voordeel hiervan is dat je als marketeer beter in staat bent te achterhalen wat de informatiebehoefte is van prospects en leads is. Op deze interesses kan je vervolgens inspelen door het aanbieden van relevante content op het juiste moment in de aankoopreis. Op deze manier kan marketing automation een bijdrage leveren aan:

  • Het verhogen van het aantal nieuwe klanten.
  • De klanttevredenheid te verbeteren.
  • Het verhogen van de effectiviteit.

De inzet van marketing automation vereist een goede voorbereiding, monitoring en bijsturing. In de hieropvolgende alinea’s worden de onderdelen van een goede leadgeneratieproces besproken.

Customer profiling: het doorgronden van de aankoopreis

Voordat je kan starten met marketing automation is het belangrijk om een goed beeld te hebben van je kopersgroep(en). Je klant leren kennen begint bij de basis: weten wie je voor je hebt. Bij verzamelen van (klant) gegevens is het belangrijk om:

  • De gegevens op een uniforme manier te verzamelen en rekening te houden met toekomstige segmentaties.
  • Het juiste e-mailadres te verkrijgen, dit is wellicht één van de belangrijke succesfactoren.
  • Niet te veel informatie in één keer uit te vragen, beperk je tot het noodzakelijke.
De toegevoegde waarde van leadscoring

Naast het verzamelen van NAW-gegevens is het zaak om informatie over het online klantgedrag te verzamelen, enkele voorbeelden zijn persoonlijke interesses, interessante onderwerpen en in welke aankoopfase iemand zich bevindt. Hiervoor is het belangrijk dat je de interactiemomenten tussen je bedrijf en leads monitort. Door gebruik te maken van leadscoring kan je identificeren of er een match is met je bedrijf, in welke aankoopfase iemand zich bevindt en wat de mate van aankoopbereidheid is.

Inzicht in de customer journey en relevante touch points

Voor je begint met het inrichten van je (eerste) leadgeneratie campagne is het belangrijk dat je de klantreis in kaart brengt. Wat is een logische of veelvoorkomende weg die mensen afleggen voordat ze een dienst of product afnemen? Enkele praktische tips voor het vormgeven van de customer journey zijn:

  • Maak gebruik van het mobile first principe.
  • Ontwikkel verschillende soorten content.
  • Bied relevante content op het juiste moment.
De vijf volwassenheidsniveau’s van marketing automation

Learning by doing is het credo voor het implementeren, toepassen en optimaliseren van marketing automation. In deze whitepaper worden de vijf volwassenheidsniveau’s volgens Webpower uiteengezet. Jacco Bouw (Oprichter van Webpower) verwoordt het als volgt: ‘’Begin klein en pak je doel stap voor stap aan. Alle organisaties die ver zijn op het gebied van marketing automation zijn bij stap 1 begonnen.’’

De whitepaper wordt afgesloten met vier praktische tips voor het optimaliseren van je huidige e-mailflow.

Over Webpower

Webpower is specialist in e-mailmarketing met geïntegreerde marketing automation en sms-marketing. Ons platform garandeert dat je salesprocessen efficiënter ingericht worden. Automatiseer, faseer, segmenteer en verhoog je conversie.

Jacco Bouw