0
5.0k

Benchmark: De belangrijkste marketingtactieken in e-commerce

Voor retailers en e-commercebedrijven heeft de AVG een positiever effect op e-mailmarketing gehad dan we ons hadden kunnen voorstellen. Online shoppers zijn zich meer bewust van waarvoor ze zich aanmelden. Dit vergroot de kans dat ze converteren, maar alleen als ze effectief betrokken zijn. Dit alles blijkt uit het jaarlijkse trendrapport ‘Hitting the Mark’ van dotdigital. Het jaarlijkse trendrapport van dotdigital kijkt naar de marketingtactieken die e-commerce merken zouden moeten toepassen om belangrijke marketinguitdagingen het hoofd te bieden. Verspreid over drie continenten en twaalf landen, hebben zij honderd merken gescoord op basis van criteria variërend van best practices voor e-mail tot omnichannel-acceptatie en gebruikerservaring. Elk merk werd willekeurig geselecteerd en objectief gescoord, afhankelijk van hun toepassing van deze tactieken.

De belangrijkste marketingtactieken in e-commerce

Dit trendrapport biedt handvatten en praktische tips voor het optimaliseren van je marketingstrategie. Het rapport bevat praktijkvoorbeelden van Gymshark, Holland & Barrett, Norwegian Airlines, boohoo en Victoria Secret. De vijf key takeaways uit dit onderzoek:

  1. Eén op de drie merken heeft live chat geadopteerd.
  2. Merken zoeken de samenwerking met payment providers.
  3. Shoppers kunnen in 66 procent van de e-mails niet hun voorkeur aangeven.
  4. Gemiddeld heeft 18 procent van de merken omnichannel geadopteerd.
  5. Customer loyalty wordt niet beloond.
De uitblinkers op het gebied van customer engagement

Bij het beoordelen van de 100 merken is dotdigital op zoek gegaan naar het beste gebruik van customer engagement tactieken. De volgende voorbeelden zijn de beste van de beste die zijn voortgekomen uit het zes weken durende onderzoeksproces:

  • Pura Vida: database verrijking
  • Everlast: het aanbieden van een welkomstprogramma
  • Norwegian Airlines: het bieden van relevante content
  • HealthPost: het hebben van een cart abandonment strategie
  • MADE.com: het bieden van een post-aankoop ervaring
  • Footasylum: klanten bereiken met omnichannel tactieken
  • Cotton On: verhalen vertellen met content
  • Harvey Nichols: een strak e-maildesign

Lees daarnaast in het trendrapport welke merk de ‘Hitting the Mark’ winnaar is met een totale score van 83. Lees ook wat de andere vier merken uit de top vijf (Gymshark, Holland & Barrett, boohoo en The Iconic) onderscheidt van de andere merken.

Merken die opvallen in e-mailmarketing, gebruikerservaring en omnichannel

Hoewel deze merken hun weg naar de top vijf niet helemaal hebben weten te vinden, is hun erkenning welverdiend. Deze merken lieten de rest zien hoe het werkt en vielen op door hun uitstekende prestaties op het gebied van e-mailmarketing, gebruikerservaring en omnichannel:

  • Saucony (weten waar een goede e-mail uit bestaat en passen dit toe in de praktijk)
  • Norwegian Airlines (tillen customer service naar een nieuw niveau)
  • Victoria Secret (het geheim van verleidende klantervaringen)
De belangrijkste wereldwijde verschillen per continent

Het trendrapport bevat een dwarsdoorsnede van merken van over de hele wereld. Deze merken, verspreid over het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten (USA), Europa en de regio Azië-Pacific, variëren in grootte, sector en marketingbudget en bieden daarom een echt wereldwijd perspectief. Lees wat de belangrijkste verschillen zijn en gebruik deze inzichten voor het internationaliseren van je e-mailmarketingstrategie.

Het trendrapport worden afgesloten met het scorebord van alle 100 merken.

Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Redactie