0
6.2k
Channel: Analytics

Media intelligence, het fundament van een sterke markt- en concurrentieanalyse

Het belangrijkste wapen in de concurrentiestrijd tussen Pepsi en Coca-Cola is media intelligence. Beide bedrijven vertrouwen hierop en combineren dit met rigoureus marktonderzoek om elkaars sterke en zwakke punten te identificeren. Deze manier van het analyseren van de concurrent heeft bij beide merken grote veranderingen veroorzaakt, met name op het gebied van productontwikkeling, merkmarketing en consumentenreclame. Dit eBook biedt handvatten en praktische tips voor het maken van een goede concurrentie-benchmark.

Wat kun je van dit eBook verwachten?

Dit eBook omschrijft de toegevoegde waarde van goed inzicht in de merkperceptie ten opzichte van je eigen merk en die van je concurrenten. Het eBook gaat in op:

  • Het belang van een efficiënt media intelligence proces.
  • Hoe je jouw media intelligence proces in vier stappen optimaliseert.
  • Vijf manieren voor het toepassen van media intelligence in praktijk.
Van media monitoring naar media intelligence

Een positieve merkperceptie is het doel van elke moderne marketeer. Consumenten blijven een merk trouw totdat het tegendeel bewezen is. Het is belangrijk om cognitieve dissonantie, een negatieve ervaring met je merk, te voorkomen. Daarnaast biedt een positieve merkperceptie ook concurrentievoordeel. Alleen media monitoring is niet meer genoeg, het is van belang dat je inzicht krijg in hoe de consument over jouw merk en die van de concurrent denkt. Deze inzichten noem je media intelligence.

Een data gedreven bedrijfsstrategie

De inzichten die je vergaard uit media intelligence kun je als basis gebruiken voor het nemen van data gedreven beslissingen en het uitvoeren en bijsturen van je bedrijfs-, communicatie- en bedrijfsstrategie. Daarnaast is een belangrijk voordeel dat je jouw marketingorganisatie voorziet van enkel relevante informatie. Hierdoor kunnen zij snel schakelen en deze inzichten gebruiken om de merkpositionering te verbeteren. Media intelligence is eigenlijk een continu proces wat bestaat uit vier fasen:

  1. Monitoring
  2. Analyseren
  3. Evaluaren
  4. Inzichten

De verkregen inzichten kun je vervolgens gebruiken voor het maken van een concurrentie-, stakeholder- of SWOT-analyse. Maar hoe maak je een goede benchmark? En op welke punten moet je jouw concurrenten monitoren, analyseren en evalueren? Lees het antwoord in dit eBook van LexisNexis.

Je bent klaar om dit e-book te downloaden
Download e-book

Romana Sankatsing