Download

Download
0
1.1k
Channel: e-commerce

Optimaliseer je logistieke strategie met deze vier delivery experience trends

Eerder dit jaar verscheen het artikel “Hoe kunnen retailers de bezorgverwachtingen managen van de huidige superconsument?” van Reitse Bosma (Metapack Group). Waar veel bedrijven op een optimale customer experience wordt ook de bezorgervaring een steeds belangrijker wordende succesfactor binnen online retail. Zeker nu in een tijd waarin er meer dan ooit online wordt gewinkeld. Metapack heeft in juni/juli 2019 online onderzoek gedaan naar de belangrijkste delivery experience trends en deze inzichten aangevuld met eigen kennis en recent gepubliceerde rapporten van onder andere McKinsey en Accenture. Voor het online onderzoek zijn 8.500 consumenten wereldwijd bevraagd. Het resultaat is het ‘E-ommerce Delivery Benchmark Report 2020’.

#1 – Stijgende verwachtingen na de koopknop

De lockdown-gedreven verschuiving naar online heeft nog meer ruis veroorzaakt in een toch al druk bezette digitale markt. Retailers staan onder druk om hun aanbod te differentiëren op nieuwe Unique Selling Points (USPs) als gemak en personalisatie. Online retailers zich steeds meer bewust van belang van een optimale ervaring “voorbij de koopknop”. Deze ervaring is lange tijd over het hoofd gezien en heeft een enorm verbeterpotentieel. Lees in de benchmark hoe je deze post-aankoop ervaring optimaliseert.

#2 – De honger naar meer controle

Koopbeslissingen in een crisis worden steeds stressvoller en shoppers zullen terugkeren naar de merken die hen online vertrouwen geven. Vertrouwen is nu vooral belangrijk, maar de onvoorspelbaarheid van e-commerce is lange tijd een barrière geweest voor shoppers die overwegen om over te schakelen naar online. Er wordt verwacht dat het coronavirus merken zal aanmoedigen om te analyseren hoe zij de barrières van online shoppen kunnen verlagen. Lees in de benchmark hoe je dit kunt doen.

#3 – Een piekverkoop seizoen als geen ander

E-commerce draait sinds mei op volle toeren. Supply chains hebben moeite om bij te blijven en er zijn vertragingen ontstaan. Dit heeft als gevolg dat er een spoor van gebroken beloften van klanten achterblijft. Ondertussen komt het werkelijke hoogseizoen eraan en uit het onderzoek blijkt dat dit piekseizoen groter dan ooit zal zijn. Leidende retailorganisaties automatiseren organisatorische processen, maken gebruik van intelligentie en bouwen partnerecosystemen om het omzetpotentieel van dit piekseizoen optimaal te benutten. De benchmark biedt handvatten om je logistieke processen te optimaliseren en op te schalen.

#4 – Internationale expansie lonkt

Naarmate meer shoppers online gaan, hebben veel merken hun bereik uitgebreid naar internationale markten. Internationale expansie vereist echter de juiste operationele setup en carrier-ecosystemen om deze nieuwe markten te bedienen. Deze voorbereiding is er niet altijd. Dit geld met name voor de retailers die minder prioriteit hebben gegeven aan online aanwezigheid en de digitale transitie. Retailers moeten een manier vinden om de consumentenervaring na de aankoop te bieden, ondanks de extra complexiteit van internationale verzending. Lees in de benchmark wat de internationale bezorgvoorkeuren zijn.

Reitse Bosma