Emerce Magazine

Emerce #154 – december 2016

In deze editie een interview met tech-entrepreneur Michiel Mol. Over met name de toekomst van virtual reality en de businesskansen van commerciële ruimtevaart. Tevens een achtergrondartikel over disruptie in de e-logistiek en de keerzijde van maatwerk. En een feature over de consolidatieslag in de bureauwereld. En what’s next? En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

10 december, 2016

‘Fysieke likeknop is nog missiewerk’

Iedereen had er op kunnen komen: een fysieke Likeknop om klanttevredenheid te meten. De Amsterdamse startup TryLikes heeft er vooralsnog een voorsprong in de markt mee. “De kunst is om het simpel te houden”, stelt medeoprichter Janneke van den Heuvel.

17 december, 2016

Michiel Mol: ‘VR-commerce is een gimmick’

Michiel Mol typeren als de Nederlandse Elon Musk vindt hijzelf te veel eer. Toch zijn er zeker parallellen. Zo hebben beiden al op vroege leeftijd grote passie voor zaken als automotive, ruimtevaart en artificiële intelligentie. “De machine-mens-interactie boeit mij enorm”, aldus de tech-entrepreneur, die tegenwoordig vooral drukdoende is met ruimtereizen en VR.

7 januari, 2017

Consolidatieslag in bureauland: what’s next?

Lemz, Achtung, Mangrove, Dept. De bureauwereld is weer eens in de ban van fusies en overnames. Het moet allemaal grootser, internationaler en digitaler. Om mee te veranderen met de behoeften van de markt. De vraag is echter waar deze consolidatieslag eindigt. En ook: what’s next?

31 december, 2016

Hot: Disruptie in de bezorgmarkt

Precisielogistiek heeft de toekomst, zeggen experts. De consument krijgt steeds betere keuze. Van bezorgtijden tot afleverlocaties. ‘Vandaag besteld, gisteren bezorgd’ lijkt hét credo te worden. Maar al dat maatwerk heeft ook een keerzijde: de bezorging wordt er niet duurzamer op.

24 december, 2016

Brechtje de Leij (Marktplaats.nl): ‘Ik ben wel een lady geek’

Brechtje de Leij studeerde moleculaire genetica en gelooft in Star Trek als toekomstbeeld. Ondertussen weet ze in corporate omgevingen veranderingen te realiseren waar de eindgebruiker echt iets aan heeft. “Uiteindelijk begint en eindigt alles bij de gebruiker”, aldus de sr. Product manager Marktplaats.nl.

25 december, 2016

Hands-on SPIN remote

De belofte van één universele afstandsbediening kennen we al wat langer, maar deze Nederlandse uitvinding uit Geldermalsen is een klasse apart. Wie denkt dat die van Apple TV een elegante is, moet zich nog even achter de oren krabben. De SPIN remote heeft namelijk nóg minder knoppen dan het Apple-kastje, namelijk: geen.

21 december, 2016

Vivofit Junior: buitenspelen voor pro’s

Het was een kwestie van tijd voordat er activitytrackers voor kinderen op de markt zouden verschijnen. Garmin meldt zich nu met de juniorversie van zijn Vivofit.

4 januari, 2017

LeEco LePro 3: geduchte nieuwkomer

De premium smartphone van 2016 komt niet uit de stal van Apple, Samsung of Google, maar van LeEco. Naast VR-headsets, tv-toestellen, zelfrijdende auto’s en slimme fietsen is het vorige jaar gestarte LeMobile de nieuwste tak van dit Chinese bedrijf.

28 december, 2016

Battle: Sony PlayStation 4 Pro vs. Microsoft Xbox One S

Terwijl Nintendo in maart 2017 met een compleet nieuw systeem op de markt komt, de Switch geheten, voegen Microsoft en Sony slechts een upgrade toe aan hun huidige console. Maar wel eentje die overweg kan met 4K.

14 januari, 2017

Directeur Yandex: ‘We zijn te vertrouwen’

De Russische zoekgigant Yandex zet groots in op machine learning met het in Amsterdam gevestigde Yandex Data Factory. “Onze algoritmes bieden grote kansen voor de Nederlandse en buitenlandse e-commerce en retailsector”, aldus directeur Jane Zavalishina, die sinds 2014 het bedrijf leidt.

12 december, 2016

Case: gratis shoppen met supercomputer Watson

Bij Chevrolets ‘positiviteitspomp’ loggen automobilisten in met hun Twitter- of Facebook-account. IBM’s supercomputer Watson meet vervolgens hun online sentiment. Hoe positiever, hoe meer gratis benzine ze krijgen.

Pluche van leer, TWEEDE KAMER-ZETELS
12 december, 2016

Column: Minister van Innovatie

Nog even en dan liggen de feestdagen weer achter ons en kunnen we ons richten op een volgende traditie: de verkiezingen voor de Tweede Kamer en de bijbehorende stoelendans voor de kabinetsformatie. Ik ben daarbij vooral benieuwd waar de portefeuille Innovatie zal belanden. Want volgens de onlangs verschenen Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2016 dreigen we in rap tempo onze positie op het gebied van innovatie te verliezen, zo concludeert de Erasmus Universiteit Rotterdam.

19 december, 2016

Column: Create your darlings

Kill your darlings, in Nederland zijn we er maar al te goed in. Zonde, want voor een klein kikkerlandje spelen we namelijk veel klaar. Op allerlei gebieden, waaronder de scale-ups. Onze cultuur laat het echter niet toe om nieuwe helden te creëren, laat staan te benoemen. Daar zijn we simpelweg te bescheiden voor. En bovendien: we zijn bang dat ze falen.

21 december, 2016

Hoe kies je het juiste IoT-platform?

Voordat je kan beginnen met de praktische toepassing van Internet of Things moet je een aantal belangrijke stappen doorlopen. Alleen sensoren en actuatoren met het internet verbinden, is namelijk niet voldoende. Start met de keuze voor een juiste IoT-strategie en platform voor jouw bedrijf.

22 december, 2016

Uitgevers zien LinkedIn als kans

Steeds meer consumenten informeren zichzelf via social media. Een kans die door veel contentleveranciers toch nog met name als een bedreiging wordt gezien. Er is minder controle over de content. En social media stellen het belang van hun gebruikers en adverteerders altijd boven die van uitgevers, zo is de overtuiging.

3 januari, 2017

Startups zorgen voor obsessieve klantfocus

Startups maken het de gevestigde orde in steeds meer sectoren lastig. Traditionele bedrijven zoeken hun verweer daarbij vooral in een obsessieve focus in klantrelaties en -tevredenheid (47 procent), blijkt uit wereldwijd onderzoek.