Deel dit artikel
-

‘Fysieke likeknop is nog missiewerk’

Iedereen had er op kunnen komen: een fysieke Likeknop om klanttevredenheid te meten. De Amsterdamse startup TryLikes heeft er vooralsnog een voorsprong in de markt mee. “De kunst is om het simpel te houden”, stelt medeoprichter Janneke van den Heuvel.

Met een duimpje in een winkel aangeven wat je van de betreffende zaak vindt. Of van de dienstverlening in het algemeen. Duim omhoog of omlaag als antwoord op een enkele vraag werkt, verzekert Van den Heuvel. “De respons ligt in sommige gevallen zo’n achthonderd keer hoger vergeleken met traditionele meetmethoden.” Waarbij ze enquêtes op tablets of mystery shoppers als voorbeeld noemt. “Met een mystery shopper krijg je hooguit een momentopname, want die stapt op een specifiek moment de winkel in. En tablets met vragen werken niet. We zochten dan ook echt een volwaardig alternatief voor wat je online bijna continu kunt doen: je waardering of afkeuring uitspreken.”

Persoonlijk
Door een winkel heen worden doorgaans een stuk of zeven meetpunten geplaatst met vragen als ‘Bent u snel genoeg geholpen?’ en ‘Zou u ons aanbevelen?’. Na een druk op de knop wordt het antwoord via een mobiele verbinding naar TryLikes gestuurd. Die maakt er overzichten van, die klanten via de cloud kunnen raadplegen voor analyse. “We kijken daarbij zelfs naar de grootte van de vingers. Zo weten we of kleine kinderen op de knop drukken. Die tellen we natuurlijk niet mee.”

Van den Heuvel en medeoprichter Steven Kroon toonden hun eerste zelf in elkaar geknutselde knop van karton aan kledingretailer Piet Zoomers. Daarna wist het duo klinkende namen aan zich te binden, zoals McDonalds, Albert Heijn, Sligro, Heineken Experience en Hornbach. Inmiddels is ook een eerste (niet nader genoemde) Amerikaanse retailer als klant binnengehaald. En lopen er proefprojecten in Duitsland en Engeland. Deelnemende partijen betalen vijfhonderd euro per jaar per meetpunt. Waarbij de vragen tussentijds gewijzigd kunnen worden.

Niet iedereen verlengt het abonnement, bekent Van den Heuvel. “Voor sommige partijen komt het iets te vroeg. Zij weten dit soort middelen nog niet goed in het bedrijfsproces in te passen. Voor een tandarts of fysiotherapeut is een knop ook niet zo geschikt. Daar is de persoonlijke relatie mijns inziens belangrijker. Toch krijgen we wel eens verzoeken uit die hoek.”

HappyOrNot
Er liggen kansen om de informatie uit te breiden met gegevens uit scanners en schapinformatie. Ook een koppeling met online verkopen is mogelijk. “Dat stellen we vooralsnog allemaal uit, omdat we bedrijven stap voor stap kennis willen laten maken met nieuwe innovaties. De uitdaging is om het zo simpel mogelijk te houden.”

TryLikes hoeft zich overigens niet te haasten. Met een startkapitaal van TMI Investments van de informele investeerder Thijs Manders groeit men nu “op eigen kracht en omzet”. En de enige concurrent van betekenis is volgens Van den Heuvel het Finse HappyOrNot. “Die komen we regelmatig tegen op de markt, maar we hebben elk onze eigen sterktes.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jacques Peters

Het hoeft niet per se alleen interessant te zijn voor ‘commerciële’ bedrijven. Kan me voorstellen dat het ook goed te gebruiken is voor instanties (non profit) waar kwaliteit/tevredenheid/service hoog op het prioriteitenlijstje staat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond