Deel dit artikel
-

Mode-applicatie maakt shoppingsites sociaal

De online sociale kledingkamer MimicMe wil graag een gepersonaliseerd advertentiemedium bieden aan modecommunities. Met de applicatie van Mimic Media kunnen gebruikers real time samen kleding passen in 3D en elkaar advies geven. Shoppingsites kunnen de applicatie gebruiken om een sociaal aspect toe te voegen.

De kledingbranche experimenteert al een tijdje met online 3D paskamers. MimicMe pakt dit concept en combineert het met web 2.0-mogelijkheden. Binnen het platform van MimicMe kan een gebruiker een avatar aanmaken aan de hand van de eigen maten als lengte, maar ook binnenbeenlengte en tailleomtrek. Volgende week wordt MimicMe gelanceerd.

Met verschillende kledingstukken ‘winkelt’ de modeliefhebber een 3D-outfit bij elkaar. De nieuwste outfits worden getoond op de homepage, waar andere gebruikers kledingtips kunnen aandragen, advies kunnen geven of zelf tips op kunnen doen. De kledingstukken kunnen vervolgens weer besteld worden bij de betreffende merken.

Mimic Media  wilde een oplossing vinden voor het online passen van kleding. En daarmee meteen het aantal teruggestuurde kledingstukken dat online besteld wordt verminderen. Uiteindelijk wordt de applicatie op drie manieren commercieel ingezet.

Verdienmodel

Allereerst  is het de bedoeling dat de applicatie geïmplementeerd kan worden op de site van organisaties als bijvoorbeeld Otto of Wehkamp. Om de applicatie een succes te maken is vulling noodzakelijk. De kleding moet gedigitaliseerd worden. “Wij kunnen dat omzetten naar 3D, daarbij vragen we een vergoeding per kledingstuk”, aldus Xavier Baars, één van de oprichters van Mimic Media.

Omdat niet alle grote spelers misschien even happig zijn hier geld aan uit te geven tijdens de economische crisis, houdt Mimic Media een slag om de arm. Baars: “We zijn min of meer gedwongen wat innovatiever te werk te gaan en hebben dus een eigen community ontwikkeld, een eigen platform.”

Kledingmerken kunnen hun kleding op de community van Mimic Media tonen. Het tweede verdienmodel is hierbij gebaseerd op een vaste vergoeding en een commissie over de verkochte stukken. De getoonde merken zijn op dit moment nog onderdeel van de test en worden gratis getoond. Gesprekken met kledingmerken lopen op dit moment nog.

Advertentiemedium

Ten derde wil Mimic media de applicatie verspreiden binnen andere communities. “We hebben een overeenkomst met Sanoma gesloten dat MimicMe te zien is op hun modecommunity, Shopgirl. Dit wordt binnenkort geïmplementeerd. Daar wordt veel over mode gepraat. Met MimicMe kunnen ze de mode ook ‘ervaren’. Het is eigenlijk een gepersonaliseerd advertentiemedium. Adverteerders kunnen tegen betaling hun kleding in de applicatie verwerken.”

Eén van de features op MimicMe is dat mensen real time samen online kunnen winkelen. De avatars staan, wanneer ze dat willen, naast elkaar. Ze kunnen kledingstukken aangeven en praten met elkaar. Baars: “Onderzoek dat we hebben gedaan liet zien dat mensen die kleding kopen graag advies vragen en stukken willen combineren. Ook online.”

In de paskamer van de sociale kledingkast kan een gebruiker een foto maken en deze uploaden naar de fotogalerij. Daar kunnen andere gebruikers zien uit welke verschillende kledingitems de outfit bestaat en welke andere outfits er zijn gemaakt met een bepaald kledingstuk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond