Deel dit artikel
-

’10 miljoen euro schade door systeemfout op website Leen Bakker’

Leen Bakker dreigt 10 miljoen mis te lopen door een systeemfout op de website. Eind juli heeft het bedrijf 60.000 hoogslapers van het merk Hoppekids verkocht tegen een extreem lage prijs van 24,95 euro. Die hadden 319 euro per stuk moeten kosten.

De fout werd op een zaterdagmiddag ontdekt, toen er al zo’n 1.000 bedjes waren verkocht. Het duurde tot zondagmiddag voordat de prijs was aangepast. Gewaarschuwde consumenten bestelden intussen in totaal 60.000 bedjes. Duizend kopers zijn niet van plan om meer dan de stuntprijs te betalen.

Gisteren diende het kort geding in Breda. De voltallige directie was in de rechtszaal aanwezig om haar standpunt kracht bij te zetten, meldt Brabants Dagblad. Kopers waren er niet. Juridisch adviesbureau Aliter Melius deed namens hen het woord.

Advocaat Chizki Loonstein stelde dat er helemaal geen sprake was van een prijsfout, maar van een bewuste verkooptruc. Pas achteraf zou Leen Bakker spijt hebben gekregen van de stunt door de vele bestellingen. ‘Het was een geldig aanbod. Klanten mogen erop vertrouwen dat de koopovereenkomst wordt nagekomen.’

Een gesprek tussen Aliter Melius en Leen Bakker deze zomer om de zaak buiten de rechter om op te lossen, leverde niets op. Onder meer omdat Leen Bakker als voorwaarde stelde dat over het gesprek niet met de media zou worden gecorrespondeerd.

Het is nog maar de vraag de gedupeerde consumenten gelijk krijgen. Postorderbedrijf Otto kreeg in 2006 na een soortgelijke foute prijsvermelding alsnog gelijk van de rechter.

Krijgt Leen Bakker ongelijk, dan komt de rekening niet meer bij Blokker Holding te liggen. Die verkocht de keten in mei aan investeerder Gilde.

De rechtbank doet maandag 2 oktober uitspraak.

 

Deel dit bericht

13 Reacties

Luca F

Wat een graaiers weer, je snapt toch zelf wel dat je geen bed voor 25 euro kan kopen. Natuurlijk kan je het proberen en hopen dat je een buitenkansje te pakken hebt maar om nu naar de rechter te gaan wanneer er blijkt dat het een fout betreft is buitengewoon zielig.

Jacco

Ik zou het erg vreemd vinden als de consumenten in hun gelijk zouden worden gesteld. Een fout kan altijd gebeuren.
Vreselijke mensen die hiervan willen profiteren en een bedrijf in zo’n positie zetten.

Ron

Het zou raar zijn wanneer de consumenten geen gelijk krijgen..
De website van een webwinkel is niets anders dan de etalage van de winkel in de stad. Prijzen in de etalage zijn wettelijk een onherroepelijk aanbod..
http://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2014-12-13

Jaap

Tja sorry maar als Leen Bakker het buiten om wilt oplossen en dit niet wilt communiceren met het publiek (hetzelfde publiek die hun klanten zijn) dan kom je wat mij betreft niet onschuldig over. Als je een fout maakt dan probeer je die te herstellen. Kan dat niet dan gewoon met de billen bloot. Ik heb een tijdje terug een auto online gehuurd voor een weekend. Op de bevestiging stond aangegeven 800 vrije kilometers. Bij de vestiging gaven ze aan 450 vrije kilometers. Ik heb de bevestiging getoond en de medewerker heeft dit keurig aangepast van 450 naar 800 vrije kilometers want ik heb overigens netjes betaald en het was zwart op wit bevestigd. Niks geen fout op de website gelul.

Erik van Dorp - Cervinoboard.com

Wel verrassend dat er al 1.000 (of zelfs 60.000?) bedden verkocht waren voordat men hierachter kwam. Ik vraag me af hoe dicht Leen Bakker op zijn online performance data zit als dit ongemerkt kan gebeuren. En er heeft zeker geen algoritme meegekeken dat een signaal afgeeft van een opvallende trendbreuk, want dat zal het ongetwijfeld zijn geweest.

Het verschil tussen 1.000 bedden en 60.000 bedden is trouwens opvallend groot. Een duidelijke verklaring voor dit grote verschil in cijfers geeft dit artikel me niet echt. Wie kan dit duiden?

Jacob

Wel raar dat ze zolang bezig zijn geweest om de website aan te passen…
Hebben die lui geen afdeling ict die de boel direct kan aanpassen?

Martin

@ron @jaap de vlieger gaat niet op als een consument redelijkerwijs had kunnen verwachten dat het aanbod onjuist was. Dus 800 vrije kilometers is aannemelijk, maar als er 80.000 in je bevestiging had gestaan dan is maar de vraag of dat juridisch houdbaar is omdat je op je klompen aanvoelt dat dat een foutje is.

van Deurzen

Tenenkrommend treurig zat deze meneer Chikkie Loonstein gisteren bij Pauw aan tafel te vertellen dat de mensen over wiens rug hij als niet-advocaat geld wil verdienen slachtoffers waren van Leenbakker. En een man die het doodnormaal vond dat omdat ie vaker bij Leenbakker shopte deze aanbieding nu hoorde te hebben voor zijn tweeling. Je zag hoe de rest van de gasten aan tafel (Katja Schuurman, Job Cohen, Beatrice de Graaf) rollende ogen hadden over hoe ridicuul deze zaak is. Nee het is niet logisch dat er 92% korting is gegeven. En ja, ook nu nog kan het zo zijn dat er een niet heel snelle ICT leverancier achter zit. En het dus langer duurt. En 61.000 misbruikers van zo’n actie vinden het allemaal prachtig en Chikkie nog meer. Schandpaal met deze meneer!

Netta rob

Iedereen heeft het geld terug gehad ik had het ook besteld maar kreeg het geld ook terug

903rtz

Er op zaterdagmiddag achterkomen en het op zondagmiddag pas aanpassen… Dat heb je, of een zeer inflexibel e-commerce platform dat afhankelijk is van IT/externe partner om zaken aan te passen (en die werken kennelijk niet in het weekend), geen achtervang geregeld bij IT of bij de business users om een artikel offline te halen of de prijs aan te passen of je processen totaal niet op orde. Of een combinatie van eerdergenoemde.

Toen ze er op zaterdag achter kwamen was de schade nog beperkt (1.000 bestellingen), alles wat er daarna nog besteld is (59.000 bestellingen) is het resultaat van niet handelen, stommiteiten, nalatigheid en incapabele- processen en systemen. Misschien moeten ze die eerste 1.000 mensen hun geld terug geven omdat het toen nog een fout was, en de volgende 59.000 bedden uitleveren als boete op het niet handelen toen de fout eenmaal bekend was.

Pat52

Een fout kan.. maar een getoonde prijs is bindend lijkt me. Goede les voor de volgende keer.

Jelte

Volgens mij draait Leenbakker op IBM Websphere Commerce waarbij een ecommerce manager of een developer met voldoende rechten relatief eenvoudig een bepaald product offline kan halen. Dit klikt een beetje als de actie van Wijnvoordeel een paar jaar terug.

Ik zou de hele voorraad beschikbaar maken voor afhalen in Vlissingen of Maastricht. Dan haken er vanzelf een aantal klanten af die liever een refund ontvangen. De rest gewoon uitleveren. Heb je geen dure advocaat voor nodig. Of geef klanten de optie voor €50 shoppingtegoed bij afzien van de overeenkomst. Nog steeds voordeliger dan uitleveren…

Thea

Ik denk niet dat Leenbakker dat bedrag met opzet geplaatst heeft om klanten te lokken. Als je normaal denkend bent weet je als klant ook best wel dat je geen bed voor 24.95 euro kunt kopen. Het kan wel een probleem worden als die mensen erop bestaan om dat van hun bestelde bed voor deze lage prijs opeisen. Het zijn ook niet maar 10 klanten het zijn 1000 . Als het een storing in hun systeem was vind ik dat Leenbakker er niets aan kan doen . Voor die mensen die dat bed toch willen hebben voor de normale prijs is het misschien net zo schappelijk als Leenbakker er een tegoedbon bij doet.
Hopende dat het goed afloopt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond