Deel dit artikel
-

2018: De lucht klaart voor VR en AR

Sprekers op het najaar 2017 gehouden congres VR Days moesten het volmondig toegeven: er was een gure winter aangebroken voor virtual reality. Na de hype zagen fabrikanten zich geconfronteerd met tegenvallende verkopen van premium VR-brillen. Philip Rosedale, oprichter van Second Life, voorspelde tijdens het evenement dat het iPhone-moment voor VR zeker nog vijf jaar verwijderd is.

Precies een jaar later was er van de somberheid op VR Days 2018 weinig meer te merken. De verkoop van hardware trekt flink aan. Komend jaar worden er naar schatting 16 miljoen headsets verkocht en dat loopt op naar 60 miljoen in 2022.

Ook de eerste creatieve VR-successen melden zich. Jaroslav Beck van de Tsjechische studio Beat Games lanceerde in mei Beat Saber, een muzikale VR-game voor onder meer de Oculus Rift. Dat werd meteen de best gewaardeerde VR-game aller tijden, met inmiddels 100.000 verkochte exemplaren en een soundtrack die al 1 miljoen keer is beluisterd op muziekplatforms als Spotify.

Overal ter wereld zijn al zogenoemde VR Caves te vinden, waaronder een heel virtueel pretpark in China en VR ruimtes in 7000 winkelcentra. Het is een duidelijke aanwijzing dat VR big business begint te worden. Zelfs de Belgische kabelaar Telenet heeft de markt ontdekt: het opent een tweede VR-venue The Park aan de Belgiëlei in Antwerpen.

De consument wil echter meer dan alleen ‘fun’ van AR en VR. Meer dan de helft van de consumenten (55 procent) uit een eerder dit jaar gehouden onderzoek zou graag zien dat zijn smartphone vervangen wordt door een stemgestuurde wearable met AR en hologram interfaces.

De verwachting is dat VR en AR nog harder gaan groeien als 5G wordt ingevoerd. Tegen 2028 zal gaming voor negentig procent het AR-verkeer bepalen. AR zal ook veel complexer en uitgebreider worden dan nu het geval is. De entertainmentindustrie is ervan overtuigd dat 5G voor 1,3 biljoen dollar aan extra inkomsten kan zorgen.

Retailers hebben AR intussen ook ontdekt. De app van wehkamp bood dit jaar voor het eerst ondersteuning voor augmented reality (AR). Hiermee kunnen klanten kijken hoe de gewenste bank in de eigen woonkamer staat. De retailer besloot tot de introductie van AR omdat steeds meer bestellingen mobiel gaan, inmiddels al vijftig procent. Daarnaast neemt het aantal klanten dat via de wehkamp-app winkelt, enorm toe.

KLM besloot vorig jaar een nieuw trainingsmiddel te proberen als alternatief voor het ‘klassikaal staren naar een PowerPoint-presentatie’. Samen met Warp Industries bouwde de KLM een app die de onderhoudsmonteurs op Schiphol in een VR-bril kunnen bekijken. Het Delftse Warp is een van de Nederlandse VR succesjes: ABN Amro, de BBC, Gazprom en Merck klopten aan bij het bedrijf.

Apple was eerder dit jaar op zoek naar medewerkers met kennis van augmented reality (AR) om de technologie aan de Kaarten-app toe te voegen. In de vacature viel de afkorting LIDAR, technologie waarbij sensoren op auto’s de omgeving in kaart brengen.

Volgens geruchten werkt Apple al enige tijd aan een AR-bril. Ook Facebook ontwikkelt een AR-bril. Maar wanneer die gaan verschijnen is niet duidelijk. Na jaren van geruchten lanceerde Magic Leap eerder dit jaar in geval zijn Magic Leap One Creator Edition, maar die viel erg tegen. Van hype die het bedrijf zelf had opgewekt met spectaculaire filmpjes bleef niet veel over.

En zo was er wel meer wat niet gelukt is: IMAX Corporation sluit begin volgend jaar de drie overgebleven VR-bioscopen in Toronto, Bangkok en Los Angeles. Bezoekers waren tevreden, maar de belangstelling bleef achter bij de verwachtingen.

Technologiebedrijf Jaunt van Nederlander Arthur van Hoff ontsloeg eerder dit jaar ‘een significant deel’ van het personeel en richt zich niet meer op virtual reality maar op augmented reality. Investeerders staken sinds de oprichting in 2013 100 miljoen dollar in Jaunt.

Het Britse Blippar redde het in 2018 ook al niet. Blippar werd in Nederland even een bekende naam toen het de lokale augmented reality-specialist Layar kocht in 2014. Het Engelse technologiebedrijf exploiteerde beeldherkenningstechnologie voor grote merken. Makers van cosmetica en voedsel en locaties als Convent Garden, Singapore Zoo en McDonald’s gebruikten het om augmented reality op telefoonschermen te tonen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond