Deel dit artikel
-

2019: het vertrek van Jony Ive bij Apple

In november stond hij niet meer op Apples personeelspagina. Topontwerper Jony Ive, verantwoordelijk voor de look & feel van nagenoeg alle Apple producten van de afgelopen 25 jaar, kondigde afgelopen zomer zijn vertrek aan.

Geen gering afscheid: zijn naam is in meer dan 5000 Apple-patenten te vinden. Dat de koers van het aandeel niet meteen instortte kwam vooral door de toezegging dat zijn nieuwe bedrijf LoveFrom Apple als klant behoudt. Maar of Ive zich nog met alle nieuwe producten van Apple gaat bemoeien is niet waarschijnlijk.

Dat deed hij trouwens toch al niet meer. Hij ging er twee jaar tussenuit om aan Apples nieuwe hoofdkantoor te werken en keerde in 2017 terug. In de tussentijd leidde Alan Dye het software/interface designteam. Hij en Evans Hankey (Industrial Design) hebben zijn taken inmiddels grotendeels overgenomen.

Ive was niet de enige die vertrok. Ook Angela Ahrendts, die vijf jaar verantwoordelijk was voor de Apple Stores, trok ook de deur achter zich dicht.

Apple moest het dit jaar niet zozeer van nieuwe hardware hebben. Het bedrijf vernieuwde zijn vertrouwde producten iPad, iPhone, MacBook (Air en Pro) en AirPods, maar het ontwerp veranderde nauwelijks. De iPad Air en iPad mini keerden terug.

Wat begin dit jaar meteen duidelijk werd was dat Apple te veel risico loopt met zijn focus op iPhone verkopen. In januari waarschuwde topman Tim Cook dat voor het eerst Apple veel minder iPhones had verkocht en dat bleef het beeld voor de rest van het jaar. Gebruikers vinden de iPhone te duur en kunnen kiezen uit steeds meer aantrekkelijke Android alternatieven die soms tot vier keer goedkoper zijn.

Terwijl de verkopen van iPhones daalden, stegen die van Apple Watch. Strategy Analytics schatte enkele maanden terug dat Apple alleen al in het tweede kwartaal 5,7 miljoen exemplaren heeft verscheept. Dat zijn er 50 procent meer dan een jaar geleden. Het marktaandeel van Apple komt daarmee op 46 procent. De tweede speler Samsung volgt op grote afstand met 2 miljoen stuks en Fitbit zit daar weer onder met 1,2 miljoen exemplaren. Die laatste werd overgenomen door Google, die stellig van plan is om met Wear OS de markt voor slimme horloges op te schudden.

Apple had trouwens wel meteen het antwoord op de dalende hardwareverkopen. Het kondigde in maart nieuwe online diensten aan: Apple TV Plus, Apple News Plus en het nieuwe gameplatform Apple Arcade. Apple News Plus kwam meteen beschikbaar in de VS, de rest volgde in het najaar. Tegen die tijd had Apple al flinke concurrentie van Google Stadia (games) en Disney Plus (films en series). Apple News Plus zou op een regelrechte flop zijn uitgedraaid. Het is dus niet gezegd dat deze diensten de dalende iPhone verkopen gaan compenseren.

In oktober werd de verbouwde Apple Store Amsterdam weer geopend. De Genius Bar, ooit de langste ter wereld, was verdwenen en had plaatsgemaakt voor een forum met bomen, zitjes en een grote videomuur. Inmiddels was Apple Pay eindelijk ook naar Nederland gekomen. ING had de primeur, de andere grootbanken volgden snel.

Betrekkelijk weinig hoorden we dit jaar van Apples iCar, de zelfrijdende elektrische auto die Apple eerst rond 2020 had willen uitrollen. Toch voert Apple nog altijd in Cupertino testritten uit met zelfrijdende auto’s. Uit documenten blijkt dat het bedrijf inmiddels 143 medewerkers heeft die ter controle en veiligheid in de zelfrijdende auto’s zitten tijdens testritten. Ook werd Steve MacManus aangesteld, die een hoge functie bekleedde bij Tesla.

Het belangrijkste product voor 2020 wordt niet een eigen auto, maar een goedkope iPhone, waarmee Apple verloren marktaandeel kan terugpakken. De goedkope iPhone wordt volgens persbureau Nikkei even groot als de iPhone 8.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond