Deel dit artikel
-

5 miljoen groeigeld voor HousingAnywhere

HousingAnywhere uit Rotterdam haalt vijf miljoen euro venture capital op om de internationale groei van de woningbemiddelaar voor internationale studenten te versnellen.

Investeerder henQ en het Italiaanse Real Web, het moederbedrijf van de Italiaanse Funda, zijn de investeerders in deze Series A-ronde. henQ was in februari 2015 de seed investor die toen al een miljoen euro neertelde.

HousingAnywhere.com is een platform waar studenten hun eigen kamer te huur kunnen zetten, terwijl ze er tegelijkertijd een kamer kunnen vinden in de stad waar ze gaan studeren. Ook helpt het platform internationale studenten die tijdelijk in een ander land gaan studeren.

De startup uit 2009 is opgezet door een alumnus van Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit (RSM). Het concept wordt inmiddels al in grotes steden in vijftig landen toegepast. Dat moeten er met de nieuwe investering zestig worden in 2017 en honderd in 2018.

Wekelijks worden er nu duizend nieuwe kamers aangemeld op het platform. Het aanbod omvat momenteel honderdduizend kamers. Het bedrijf van directeur en oprichter Niels van Deuren platform heeft een uniek internationaal netwerk met de huisvestingsafdelingen van meer dan 130 partneruniversiteiten. Die verwijzen internationale studenten door naar HousingAnywhere.com.

Particulieren en commerciële verhuurders kunnen hun woonruimte gratis aanbieden. Van Deurens bedrijf verzorgt de financiële afhandeling. De eerste maand huur wordt pas vrijgegeven zodra de student de woonruimte gezien en goedgekeurd heeft.

Met Emerce deelt hij zijn bevindingen met het opschalen van de activiteiten, een proces waarbij de gebruikservaringen een prominente plek innemen.

“Verhuurders blijven maar terugkomen, dus we doen iets goed. We zijn nog in het proces om uit te vinden wat we precies -specifiek- zo goed doen, waarom verhuurders blijven terugkomen. Verhuren via het platform is gratis, dus dat is onze algemene aanname. Maar misschien zijn er nog andere aspecten die men fijn aan ons vindt. Over de gebruikerskant: die zijn heel positief als ze iets vinden. Ze zijn wat minder positief als ze niets vinden. In steden als Kopenhagen komen er honderd berichten op een kamer, dus daarmee maak je één student blij met een kamer, maar geeft ook 99 teleurstellingen.”

Foto: Peter Alfred Hess (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Freek Kluen

Gratis is zeker een USP, gezien de ervaringen, die veel jong volwassenen als student opdoen met schimmige lokale commerciële bemiddelaars, waar ze hoge tarieven en borgsommen vragen. Maar studenten betalen dat vanuit de noodzaak of om een kamer te vinden. Wat nog veel belangrijker is wat bij networking platforms Curation genoemd wordt: een actieve rol van de platform operator om het proces tussen aanbieder en vrager veilig en betrouwbaar te houden. De endorsement van de universiteiten helpt daarbij. Uber, AirBnB, maar ook PayPal (bij goederentransacties) zijn daar voorbeelden van.

Jeroen Raatselaar

Klopt helemaal Freek. Ik hoop dat de jongens het gaan waar maken. Inmiddels zijn er al een tig aantal andere platforms op de markt. Waaronder http://www.studentroomsabroad.com en http://www.uniplaces.com (investering van 24 miljoen). HousingAnywhere blijkt daarbij niet de goedkoopste optie de studenten. Maar zolang het bedrijf Visie en Koers behoudt moet het goed komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond