Deel dit artikel
-

Aandeel brievenbuspakketjes groeit

De tarieven van pakketten zijn in 2023 in veel gevallen gestegen. Consumenten en kleine bedrijven waren vorig jaar het duurste uit en betaalden voor het versturen van een pakketje gemiddeld 3,73 euro. De zogeheten business to business markt was gemiddeld 5,23 euro  kwijt aan pakketverzending. Dat blijkt uit cijfers van de ACM.

De gemiddelde prijzen voor B2C stegen met 2,2 procent, B2B pakketten met 4 procent.

De omzet van de pakketmarkt liet in 2023 groei zien en steeg met 97 miljoen tot ruim 2,5 miljard euro. Op de postmarkt was sprake van een daling van 58 miljoen euro. Wel werd daar nog een omzet gerealiseerd van 828 miljoen euro. Het volume in de postmarkt komt voornamelijk van zakelijke verzenders en daalde met 8,8 procent, terwijl in de pakketmarkt sprake was van een volumegroei van 1,9 procent ten opzichte van 2022.

Daarmee was er in 2023 op de brede bezorgmarkt (post en pakketten) sprake van een lichte omzetstijging ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet voor de gehele markt lag ruim boven de 3,3 miljard euro. Ten opzichte van 2019 is de omzet van de gehele post- en pakketmarkt gegroeid met ruim 800 miljoen euro, van 2,5 miljard naar 3,3 miljard euro in 2023.

Opvallend in 2023 is de aanhoudende groei van de brievenbuspakjes, waar post en pakketten samenkomen. Sinds 2019 is het aantal brievenbuspakketjes ruim verdubbeld; in 2019 werden er 29 miljoen verstuurd, tegenover 65 miljoen in 2023. Ook de behaalde omzet van deze brievenbuspakjes is meer dan verdubbeld van 69 miljoen in 2019 tot 152 miljoen euro in 2023.

PostNL verstuurt verreweg het meeste van dit soort pakketjes. DHL heeft daar een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. De ACM ziet dat de prijs van dit product in de afgelopen jaren licht is gedaald, mogelijk onder invloed van groeiende concurrentie in deze markt.

 

Screenshot

Deel dit bericht

1 Reacties

Henk

Vraag mij sterk af of PostNL het marktaandeel ook zal behouden gezien hun plan om nog maar 3x per week post te bezorgen. Enige optie is dat de brievenbuspakjes dan met de pakketbezorgers meegaan. Iets waar ik geen tegenstander van ben, gezien de tracking dan wel enige betrouwbaar heeft. In de bestaande situatie met de postbezorgers krijgen brievenbuspakjes automatisch een afleverscan, zoveel uren nadat ze een sorteerscan hebben gehad, waardoor de tracking van een PostNL brievenbuspakje feitelijk een wassen neus is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond