Deel dit artikel
-

Online verkoop groeide in België even hard in lockdown als bij heropening winkels

Het coronajaar 2020 gaf een enorme boost aan de aankoop van producten online en dat niet enkel in periodes van lockdown. Dat schrijft de Belgische tegenhanger van Thuiswinkel.org, Becommerce.

Ook tijdens de versoepelingen in de zomermaanden, toen zowel de horeca als de winkels open waren, hield de groei stand en werd een derde meer producten online gekocht ten opzichte van het jaar daarvoor.

‘Corona heeft eindelijk de Belgische ondernemers de voordelen van e-commerce doen inzien. Samen met de consument effenen ze definitief het pad naar een meer volwassen e-commercemarkt’, zegt Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce.

In 2020 hebben steeds meer Belgen de weg gevonden naar de online handel. De BeCommerce Market Monitor noteerde 8 miljoen Belgen die online gewinkeld hebben. Het bedrag gespendeerd aan deze online aankopen van producten is bovendien ook met 8 procent gegroeid. Daarmee kwam de gemiddelde bestelling tijdens de zomermaanden neer op een uitgave van 61,10 euro.

Binnen de dienstensector heeft de coronacrisis echter een zware impact gehad, net als in Nederland. Slechts 25 procent van alle bestedingen online gingen het afgelopen jaar naar diensten. In 2019 was dit nog meer dan de helft.

Tijdens de zomermaanden lagen de uitgaven aan diensten zoals vakanties 18 procent lager dan vorig jaar.

De smartphone wordt steeds populairder als betaalmiddel tijdens het online shoppen, dit voornamelijk ten koste van de laptop: een op drie consumenten heeft minstens een aankoop gedaan met de smartphone.

43 procent van de aankopen geschiedde via Bancontact online (vergelijkbaar met iDEAL). De credit card staat op de tweede plaats en werd gebruikt voor 25 procent van de aankopen online. PayPal is met 17 procent van de aankopen online goed voor een derde plaats in de meest populaire betaalmiddelen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond