Deel dit artikel
-

Europese webwinkels zetten 455 miljoen om in Nederland

Nederlandse consumenten kochten in het tweede kwartaal van 2018 voor ongeveer 455 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 18 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017.

In vier jaar zijn de verkopen van Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten meer dan verdubbeld, zo meldt het CBS vandaag.

Het gaat om online-aankopen van goederen bij bedrijven gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland. CBS baseert zich daarbij op de BTW-aangiften van buitenlandse webwinkels die per jaar voor meer dan 100.00 euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten. Kleinere webwinkels zijn niet meegenomen in het onderzoek, waardoor de totale bestedingen van Nederlanders vermoedelijk hoger ligt.

Voor consumenten is verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels lang niet altijd duidelijk. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels blijft overigens relatief klein. In 2017 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in het tweede kwartaal van 2018 bijna 19 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden (18 procent).

Bij pure webwinkels in Nederland lag de internetomzet in het tweede kwartaal ruim 14 procent hoger, bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel was dat 26 procent. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide in het tweede kwartaal van 2018 met ruim 4 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond