Deel dit artikel
-

Grote bedrijven halen banden met startups aan

ABN Amro gaat samenwerken met incubator The Startup Orgy uit Amsterdam. Gezamenlijk openen ze volgende maand de co-working space TSO Munt Square in het hart van Amsterdam. En vijftien ‘industry leaders’ halen de banden met incubator YES!Delft aan.

The Startuporgy werd in 2013 opgericht door Joris van Laerhoven, Dave van der Pol, Manon van Essen en Tom van Bokhoven. Een eerste werkplek werd geopend aan de Groenburgwal. Daar zitten momenteel startups als Printr, 9Waves, Leapfunder en Soapbox.  “De meeste bedrijven die wij onderdak bieden komen van Startupbootcamp en Rockstart,” zegt medeoprichter Dave van der Pol tegen Emerce. Het nieuwe onderkomen biedt ruimte aan zo’n 15 startups, waaronder Uprise Festival, 9Waves en Saddl.

Het uitgebreide financieel-zakelijke netwerk van ABN AMRO heeft volgens Van der Pol zichtbare toegevoegde waarde voor de startups. ‘Het kan helpen deuren te openen en netwerken aan te boren die voor startups normaal lastig bereikbaar zijn. Het helpt daarbij enorm dat ABN AMRO de deur ‘letterlijk’ openzet, door professionals met verschillende specialismen vanuit de space te laten werken en hen in te zetten om startups te faciliteren.’

‘Startups hebben het vermogen om op hoge snelheid nieuwe technieken, producten en diensten te ontwikkelen en op die manier Nederland innovatiever te maken. Samenwerken met startups beschouwen wij tegelijkertijd als een katalysator voor innovatie binnen de bank, zegt Gert-Jan Meppelink, Senior Managing Director Business Services van ABN AMRO, in een toelichting.

Die samenwerking moet nog wel nader worden uitgewerkt.

In Delft heeft intussen een groep van vijftien ‘industry leaders’ de basisprincipes voor betere samenwerking vastgelegd met de incubator YES!Delft. Het zogenoemde ‘Manifest van Delft’ werd eerder deze week aangeboden aan startup-ambassadeur Neelie Kroes, die samen met minister-president Mark Rutte het tienjarig jubileum van YES!Delft vierde.

Het manifest is een startpunt om de cultuurverschillen tussen startups en grote bedrijven te overbruggen. Grote bedrijven kunnen onneembare vestigingen zijn voor startups. En dat terwijl samenwerking tussen beiden cruciaal is voor innovatie.

Jeroen van de Veer (voormalig Shell) Paul Smits (Port of Rotterdam), Jan Hommen (KPMG) en Wim Pasteuning (Fokker) waren enkele van de aanwezige executives die het manifest hebben omarmd.

Zo is afgesproken dat elk groot bedrijf idealiter een zogenoemde ‘start-up champion’ moet aanstellen: een vast aanspreekpunt en ingang voor startups, die ook voldoende vrijheid heeft om het jonge bedrijf verder te helpen.

Ook moet er meer rekening worden gehouden met de verschillen tussen startups en grote corporaties: zo is er behoefte aan kortere betalingstermijnen en meer flexibele afspraken in plaats van dikke contracten.

Daartegenover staat dat startups wel groot moeten denken, maar ook kleine stappen als waardevol moeten beschouwen in hun ontwikkeling en alle kansen daartoe moeten aangrijpen. Ook moeten ze in heldere taal kunnen uitleggen waarom juist zij een bijzondere innovatie hebbe.

De vijf principes van het Manifest van Delft
1. Benoem een ‘start-up champion’ met helder mandaat
2. Omarm en kapitaliseer de verschillen tussen start-ups en grote bedrijven
3. Zie een start-up als meer dan een acquisitietarget
4. Groot denken, klein beginnen: voorwaarden op maat
5. Committeer je aan een ‘begrijpelijke gazelle’

Deel dit bericht

1 Reactie

Jacob Lageveen

De ABN ziet de bui wel hangen met al die crowdfunding sites. Gaat inmiddels miljarden in om. Weer een slimme zet van deze bank.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond