Deel dit artikel
-

ABN: Corona zorgt voor tweedeling in retail; online platforms blijven terrein winnen

ABN AMRO verwacht dat online platforms sterk blijven groeien als gevolg van de grote behoefte aan gemak en lage prijzen. Zo zijn in 2020 de online verkopen met 35,8 procent gestegen en dit jaar wordt een groei van 20 procent verwacht.

De coronacrisis heeft voor een tweedeling in de retailsector gezorgd. Zo profiteren retailers in voedingsmiddelen – zoals supermarkten en voedingspeciaalzaken – van de lockdown, terwijl retailers in non-food juist zwaar getroffen worden, blijkt uit de sectorprognose Retail 2021/2022.

Na een dip in 2020 van min 2 procent is 2021 voor de sector een overgangsjaar. Zo zullen in de eerste helft van dit jaar nog allerlei restricties gelden, terwijl er in de tweede helft van 2021 uitzicht is op licht herstel.

De crisis heeft zowel winnaars als verliezers opgeleverd. Branches die in 2020 het sterkst zijn gegroeid, zijn de bouwmarkten (+17,8 procent), woon- en meubelwinkels (+5,8 procent), consumentenelektronica (+5,7 procent) en supermarkten (+4,6 procent).

Deze groei komt dit jaar vrijwel tot stilstand. Voor supermarkten en voedselspeciaalzaken geldt dat zij in 2022 rekening moeten houden met krimp (-1 procent), en ook bij woon- en meubelwinkels (-4) is de verwachting dat de rek er uit is. Omdat veel consumenten in 2020 hebben geïnvesteerd in een nieuwe bank of klussen in en rondom het huis.

Retailers die het zwaarst zijn getroffen door corona zijn kledingwinkels (-19,2 procent) en schoenenwinkels (-17 procent). Voor hen ligt dit jaar wel groei in het verschiet, met respectievelijk 4 en 2 procent. Na de lange lockdown zal een deel van de consumenten het namelijk fijn vinden om weer te kunnen ‘funshoppen’ in fysieke winkels. Maar de coronacrisis heeft de ontwikkeling waarbij de fysieke kleding- en schoenenwinkels steeds meer concurrentie krijgen van online kanalen verder versterkt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond