Deel dit artikel
-

‘Winkels moeten open, click & collect zorgt voor onvoldoende omzet’

Brancheorganisatie INretail houdt komende periode rekening met een snelle stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel. Dat kan een halt worden toegeroepen door op 3 maart winkels weer te openen, zo schrijft de organisatie.

Sinds 10 februari mogen de winkels beperkt open voor het ophalen van bestellingen, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat.

De verwachting van 56 procent van de ondernemers is dat Click&Collect voor maximaal 10 procent meer omzet zorgt en 21 procent rekent op tien tot twintig procent meer omzet dan zonder afhaalmogelijkheid.

Onder aan de streep blijft er sprake van een ‘dramatische omzetontwikkeling’ die alleen opgelost kan worden door heropening van winkels.

CBS meldde vrijdag dat in januari in de sector handel de meeste ondernemingen omvielen. Het geld raakt op, de kosten lopen door en overheidsvergoedingen compenseren dat onvoldoende of ondernemers komen er niet voor in aanmerking. “Het kabinet moet winkels de enige reddingsboei toewerpen die echt werkt en dat is heropening op 3 maart. Winkels verdwijnen nu al, maar dat valt pas op als het te laat is,” aldus INretail.

Door de lockdown die het kabinet afkondigde, kreeg 87 procent van de sport- en 77 procent van de modewinkels in januari een omzetdaling van 60 tot 100 procent voor de kiezen. Tuincentra zagen hun omzet zelfs met 88 procent kelderen. Er werd zwaar toegelegd op de bedrijfsvoering via onder meer eigen spaargeld (55%), leningen bij familie of vrienden (22%) en het regelen van betalingsuitstel bij leveranciers. Het was opnieuw een maand waarin niets werd verdiend.

De brancheorganisatie benadrukt dat het protocol ‘veilig winkelen’ bewijst dat veilig kopen goed te organiseren is.

Ook MKB-Nederland en VNO-NCW trekken aan de bel. Van de horecaondernemers verwacht meer dan 40 procent het niet langer dan vijf maanden vol te houden. Voor zo’n 15 procent is dit zelfs maar twee maanden als de huidige situatie aanhoudt. Ook bij ondernemers in de overige dienstverlening (zoals kappers, reparateurs en wellness) denkt een kleine 20 procent niet langer dan vijf maanden het hoofd boven water te houden. Een kleine 20 procent van alle bedrijven geeft aan 2020 met verlies te hebben afgesloten. Voor de horecasector geldt dat maar liefst 70 procent van de bedrijven het jaar afsloot met rode cijfers en binnen de cultuur-, sport- en recreatiesector gaat meer dan de helft van de bedrijven uit van een negatief bedrijfsresultaat.

Foto Pexels

Deel dit bericht

2 Reacties

Nina - Boetiek.nl

Behoorlijk schrikbarende cijfers die een logisch gevolg zijn van de situatie waarin we ons nu bevinden. Veel retailers blijven natuurlijk ook nog eens met voorraden zitten die in het voorjaar, wanneer de nieuwe collecties binnenkomen, niet meer verkocht kunnen worden. Laten we duimen dat de fysieke winkels en de horeca zo snel mogelijk zijn deuren weer mag openen, zodat er hopelijk wat faillissementen bespaard kunnen blijven.

J. Muije - Mw.

Besmettingen vinden vooral in huiselijke kring plaats.
Ik zeg open de winkels zij zijn in mijn ogen niet de besnettingsbron.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond