Deel dit artikel
-

ABN: Over the top aanbieders bedreiging voor telecom

Traditionele telecombedrijven ondervinden in toenemende mate concurrentie van zogenaamde ‘over-the-top-aanbieders’ (OTT) op de markt. De telecomsector zal alles uit de kast moeten halen om ook deze concurrenten het hoofd te bieden, stelt ABN AMRO in haar Telecom Update.

Telecombedrijven hadden in eerste instantie vooral concurrentie van kabelmaatschappijen die hun netwerk gebruiken om naast televisie ook internet en bellen aan te bieden. De tweede concurrentiegolf die over hen heen komt is afkomstig van grote internetbedrijven die OTT-diensten aanbieden.

Telecombedrijven hebben niet alleen hinder van aanbieders als Google (YouTube), Facebook (WhatsApp), Microsoft (Skype) en Netflix, ze profiteren er ook van. Immers, de OTT-aanbieders zorgen voor veel dataverkeer over de breedbandnetwerken die de telecombedrijven en kabelaars hebben aangelegd.

Communicatie- en entertainmentdiensten van Facebook, Amazon, Microsoft, Apple, Netflix, Twitter en Yahoo! concurreren met de oorspronkelijke kernactiviteiten van telecombedrijven zoals bellen en sms’en, maar ook televisie.

Probleem is echter dat de voordelen vooralsnog niet opwegen tegen de nadelen. De komst van OTT-aanbieders heeft geresulteerd in de noodzaak tot steeds snellere – mobiele – internettoegang. Maar tegelijkertijd zorgen diezelfde OTT-aanbieders voor stevige concurrentie op de traditionele dienstverlening van de telecom- en kabelbedrijven. De prijs die consumenten voor snellere internettoegang willen betalen om gebruik te maken van de diensten van de OTT-aanbieders weegt niet op tegen het verlies aan inkomsten op de traditionele diensten (spraak, sms) die de telecom- en kabelbedrijven aanbieden.

Steven Peters, Sector Banker Technologie Media & Telecom bij ABN AMRO, constateert dan ook veel concurrentiedruk vanuit meerdere hoeken op de telecom. Open netwerken zijn niet meer de belangrijkste concurrentievorm.  OTT-aanbieders moeten door de aard van de industrie doorlopend innoveren om interessant voor klanten te blijven. Dit resulteert in zeer gebruikersvriendelijke diensten. Telecombedrijven zijn daartoe echter veel minder in staat, en zijn gebaat bij nieuwe allianties met OTT-aanbieders.

De meest voor de hand liggende maatregel is volgens ABN de kwaliteit van het productaanbod te verbeteren. Bijvoorbeeld door downloadsnelheden te verhogen, door meer belminuten en megabytes aan te bieden, bij een gelijkblijvende prijs. Of het aanbieden van nieuwe zenders in HD-kwaliteit. Het aanbod kan ook worden uitgebreid met domotica-diensten. Belgacom en AT&T hebben vorig jaar diensten geïntroduceerd om een woning te monitoren, met behulp van sensoren, camera’s en thermostaten. Deze bedrijven innen naast eenmalige kosten ook abonnementskosten voor apparatuur en bijbehorende diensten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Patrick Jonker

Er moet wel een verschil worden gemaakt in de consument en zakelijke tak binnen de Telecommunicatiebedrijven. De zakelijke tak, weet inmiddels door samen te werken met partners ook toegevoegde waarde diensten te bieden. Hier en daar zie je dat er vorderingen worden geboekt, echter is dit nieuwsbericht weer een bevestiging dat het erg traag gaat. Hoewel andere werelddelen op bepaalde services vooruitlopen, duurt het vaak nog enige jaren voordat het haar intrede doet in Nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond