Deel dit artikel
-

ACM: denk mee over voorkomen online misleiding consumenten

Toezichthouder ACM werkt aan een leidraad voor bedrijven over online gedragsbeïnvloeding van consumenten. Vragen die beantwoord moeten worden zijn bijvoorbeeld: Hoe kiezen consumenten online hun product of dienst en hoe beïnvloedt het bedrijf die keuze door bijvoorbeeld grote knoppen, pop-ups, extra kleuren, vooraf ingevulde keuzes, of tekst?

Steeds meer consumenten doen hun aankopen online zoals in webwinkels, bij vergelijkingssites en mobiele apps. Bedrijven verzamelen gegevens over consumenten die online shoppen. Daarmee zijn zij steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen.

De ACM wil dat bedrijven, als ze de consumenten online beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken, rekening houden met de belangen van die consumenten. En de toezichthouder wil sturingstechnieken die gebaseerd zijn op misleiding en dwang tegengaan.

De leidraad zal praktische handvatten bieden waarmee bedrijven de juiste keuzes bij gedragsbeïnvloeding kunnen maken.

De ACM roept vooral gedrags- en online marketing experts in het bedrijfsleven en de wetenschap op om te reageren, evenals mensen die vanuit branche- of consumentenorganisaties expertise hebben op dit onderwerp. De 11 vragen staan hier.

De vragen kan men beantwoorden via beslisonline@acm.nl tot 16 augustus 2019.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

“Daarmee zijn zij steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen.”
Dat willen ze in dictaturen ook altijd. En ik wil dus helemaal niet door bedrijven gestuurd worden. De beste manier van sturen is: zorgen dat je assortiment hebt in de (fysieke) winkel. Dat je je klanten niet met een kluitje het webwinkelriet in hoeft te sturen. Dat is de essentie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond