Deel dit artikel
-

ACM: ‘Geen machtsmisbruik online doorverkoop concertkaarten’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat geen nader onderzoek instellen naar de verkoop van tickets door Live Nation. De toezichthouder heeft geen aanwijzingen gevonden voor manipulatie.

Live Nation is de eigenaar van concertorganisator Mojo en van Ticketmaster dat concertkaarten verkoopt. Ook de doorverkoopsite Seatwave is onderdeel van deze bedrijven.

ACM concludeert dat de hoge prijzen worden veroorzaakt door vraag en aanbod in de markt. Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter ACM, ziet wel dat de kaarten bij doorverkoop soms vele malen over de kop gaan, maar dat is nu eenmaal de normale marktwerking.

Volgens ACM is er ook geen sprake van exclusieve doorverkoop van concertkaartjes of afspraken over de prijzen van deze kaarten op doorverkoopsites als Seatwave. Ticketmaster en Seatwave zijn bovendien niet zelf actief als doorverkoper van kaartjes. Seatwave biedt consumenten slechts een platform waarop zij hun kaarten kunnen doorverkopen aan andere consumenten. De consument bepaalt zelf voor welke prijs hij zijn concertkaart op het platform te koop aanbiedt of koopt.

Om te voorkomen dat tickethandelaren grootschalig kaarten voor populaire concerten inkopen heeft Ticketmaster bovendien diverse maatregelen getroffen, zoals het maximeren van het aantal kaarten per klant.

In Nederland gelden er ook geen regels die verbieden dat toegangskaarten voor concerten of evenementen worden doorverkocht. Buitensporig hoge prijzen, zoals die eerder dit jaar werden gevraagd voor kaarten van het concert van Adele, zijn zeldzaam.

Bij de Eerste Kamer ligt momenteel wel een wetsvoorstel waarmee de prijzen voor doorverkoop-kaarten worden gemaximeerd. Of hiermee in de praktijk de prijzen van doorverkoop-kaarten ook daadwerkelijk zullen dalen is volgens ACM de vraag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond