Deel dit artikel
-

ACM wil onderzoek naar inzet pakketkluizen

In Nederland wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld België, nog weinig gewerkt met pakketkluizen. In die kluizen kunnen vaak meerdere verschillende pakketvervoerders bezorgen. Toezichthouder ACM gaat onderzoeken of er problemen zijn op het gebied van mededinging die ervoor zorgen dat pakketvervoerders weinig werken met pakketkluizen.

De ACM komt met dit besluit dat een marktanalyse (pdf). In 2017 zijn er weer meer pakketten en minder brieven en kaarten verstuurd dan in 2016. Samen groeiden deze markten wel: met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd ruim 3,2 miljard euro verdiend. Er werden 420 miljoen pakketjes vervoerd en daarmee behaalden pakketbedrijven 9 procent meer omzet dan in 2016: 2,1 miljard.

De hoeveelheid brievenbuspost daalt: vorig jaar werden er 2,6 miljard stuks verstuurd, 8 procent minder dan in 2016. Consumentenpost maakt 7 procent uit van de totale hoeveelheid post die verzonden wordt.

Op de groeiende markt voor pakketten weten ondernemers nog altijd kansen te scheppen. Steeds meer postvervoerders richten zich ook op het vervoer van pakketten. Ook bieden deze partijen extra diensten aan. Zo kunnen webshops bijvoorbeeld hun voorraad bij pakketvervoerders opslaan en hen verder alles laten verzorgen: vanaf de bestelling die de consument plaatst tot aan de bezorging van het pakketje.

Consumenten profiteren van ruimere besteltijden en snellere verzending, stelt ACM vast. Het versturen van pakketten werd in 2017 goedkoper. PostNL blijft daarbij de grootste aanbieder van pakketvervoer, vooral op het gebied van pakketten van en voor consumenten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Seb

Het probleem, mijn inziens, is vooral dat iedere vervoerder zijn ‘eigen’ pakketkluizen aan het installeren is. Waardoor je voor je pakketten, afhankelijk van de leverancier waarmee de webshop werkt, je telkens ergens anders moet zijn.

Het zou logischer zijn als deze kluizen gereguleerd zouden worden. Alle vervoerders mogen de kluizen van elkaar gebruiken in functie van afstand van de klant. Scheelt veel onnodige kosten en meer gemak voor de klant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond