Deel dit artikel
-

Acquisitie het grootste probleem van webwinkeliers

Het vinden van nieuwe klanten en het behouden van terugkerende klanten behoort tot de grootste hoofdbrekens van webwinkeliers in Nederland, aldus een onderzoek door Sendcloud onder 1.172 ondernemers.

Meer dan acht op de tien respondenten noemt ‘het verkrijgen van meer bezoekers’ als grootste uitdaging voor zijn winkel. En dan gaat het om shops die maandelijks gemiddeld vijfduizend orders verwerken. Voorts noemt bijna zes op de tien het creëren van retentie de grootste uitdaging. Ze hebben óf hun marketingpraktijk onvoldoende op orde óf het begint te duur te worden om nieuwe te vinden en bestaande klanten te verleiden tot herhaalaankopen.

De drie andere kopzorgen in de top vijf zijn: het efficiënter verwerken van orders, groei creëren op lange termijn en winstgevend worden. Dat laatste punt wordt door 51 procent van de ondervraagden genoemd. Daaruit is af te leiden dat het draaien van een webwinkel voor duizenden middelgrote ondernemingen geen rendabele activiteit is.

Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud, duidt: “Webshops worden steeds groter, waardoor de concurrentie ook flink toeneemt. Voor kleinere webshops wordt het hierdoor steeds moeilijker om te overleven. Gezien de groei in online verkopen en de toename van concurrentie, is het niet verwonderlijk dat het onderzoek aantoont dat er een efficiëntieslag gemaakt dient te worden in het logistieke proces.”

Foto: Maxi Combina (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Maarten van de Vijver

Hi Erwin,

Interessant artikel!

Ik ben benieuwd naar het onderzoek van sendcloud waar je naar verwijst.

Heb je misschien een link/bron waar ik dit in kan zien?

Thanks!

Erwin Boogert

Nee, dat kan ik niet meer herleiden. Maar als je Sendcloud zelf zou benaderen dan hebben ze dat onderzoek vast nog wel ergens voor je liggen.

Maaike de Boer

Hi Maarten,

Bedankt voor je reactie! Ik heb een ingekorte versie van het onderzoek voor je beschikbaar. Zou je een mailtje willen sturen naar sendcloud@marcommit.nl? Dan stuur ik het je toe!

Bedankt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond