Deel dit artikel
-

Activision Blizzard veert op dankzij Call of Duty: Modern Warfare

Gamebedrijf Activision Blizzard sluit een solide kwartaal af, waarin de omzet van 1,9 miljard dollar (GAAP) hoger was dan verwacht, grotendeels dankzij Call of Duty: Modern Warfare, die beter verkoopt dan zijn voorganger. Ten opzichte van 2018 was er wel sprake van teruggang. Een jaar geleden zette Activision nog een omzet van 1,9 miljard dollar (GAAP) in de boeken.

Over een jaar gemeten deed het bedrijf minder goed: 6,5 miljard dollar versus 7,5 miljard een jaar geleden. Activision had zijn verwachtingen voor het kerstseizoen al naar beneden bijgesteld.

Het Amerikaanse bedrijf verdient aan games op diverse platforms: pc, spelcomputer en mobiel. Die laatste categorie is inmiddels goed voor 35 procent van de omzet, omgerekend 2,3 miljard dollar. Bij concurrent Electronic Arts is dat slechts 17 procent, maar bij Zynga 90 procent. Zynga maakt dan ook geen games voor spelcomputers.

De mobiele versie van Call of Duty heeft inmiddels 150 miljoen gebruikers en was ook de best presterende titel op spelcomputers. Heel Activision heeft inmiddels 128 miljoen gebruikers. Blizzard heeft er 32 miljoen en dochter King 249 miljoen. King blijft goed verdienen met de klassieker Candy Crush. Alleen al aan advertenties verkocht King 150 miljoen dollar.

Het bedrijf trekt 5 miljard dollar uit voor de ontwikkeling van nieuwe games in de komende vijf jaar. Activision wil dan zo’n 1 miljard maandelijkse gebruikers bedienen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond