Deel dit artikel
-

AdBlock Plus gaat zelf advertenties verkopen

AdBlock Plus, de omstreden adblocker met 100 miljoen actieve gebruikers, heeft zijn eigen adtechplatform gelanceerd. Daar kunnen adverteerders ‘acceptabele advertenties’ inkopen.

Het lijkt de omgekeerde wereld. Een adblocker die zelf advertenties gaat verkopen. Maar AdBlock Plus liet al wel advertenties door die op een witte lijst stonden. Grote bedrijven als Google betaalden zelfs miljoenen dollars om op die lijst te komen. Desondanks moeten ze zich wel aan bepaalde regels houden. Zo mogen de advertenties niet irriteren.

Het Acceptabele Ads Platform bestaat uit gefilterde advertenties van Google AdWords en AppNexus. Websites die gebruik willen maken van het platform krijgen een zogenoemde ComboTag, waardoor AdBlock Plus de via het platform verkochte advertenties niet zal dwarsbomen.

De uitgevers of sitebeheerders krijgen 80 procent van de advertentie omzet. Van de resterende 20 procent gaat 6 procent naar AdBlock Plus, de rest naar andere partijen als AppNexus.

Gebruikers kunnen de advertenties wel uitzetten, zoals dat nu ook al het geval was. Negentig procent doet dat overigens niet, zegt AdBlock Plus.

Het adtechplatform zal ongetwijfeld met gemengde gevoelens worden ontvangen. AdBlock creëert immers steeds een laag bovenop de bestaande advertentiestructuur en bepaalt ook nog eens de regels.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

M.

Dan wordt het nu wachten op de Adblock Plus adblocker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond