Deel dit artikel
-

Adidas test shoppen via interactieve winkelruit

Merken en retailketens onderzoeken hoe ze billboards, abri’s en winkelruiten kunnen omvormen tot interactieve winkelpuien. Adidas is de volgende die zijn tenen in het water steekt.

Tot eind november test Adidas met zijn jongerenmerk NEO hoe het online handel kan bedrijven met een interactieve winkelruit.

De NEO-winkel in Neurenberg, in Zuid-Oost Duitsland, is sinds deze week getooid met een winkelruit die nog het meest lijkt op een immense iPad. Passanten kunnen kleding over de winkelruit vegen en slepen. Ze kunnen een paspop aankleden, de kledingstukken ronddraaien of aan een winkelmandje toevoegen.

Dat digitale winkelmandje bevindt zich op de winkelruit. Passanten moeten daarvoor eerst hun mobiel pakken, een korte URL intikken met een pincode. Daarmee linken ze het beeldscherm aan hun telefoon. Vervolgens kunnen ze items in het mandje leggen en thuis, of elders, kijken of ze die kleding daadwerkelijk willen kopen of toch eerst een andere kleur of maat willen zoeken.

De proef duurt zes weken en is door Adidas opgetuigd met TBWA/Helsinki.

In Europa schiet dit soort interactieve initiatieven de laatste maanden als paddestoeltjes uit de grond. Het betreft meestal nog proeven waarmee merken en retailers willen uitzoeken of en, zo ja, welke waarde het interactieve straatmeubilair voor hen heeft.

Deel dit bericht

3 Reacties

Adri Ulfman

Top. Lekker dit soort experimenten. Niks geen dichtgeplakte winkelruiten. Gewoon goed gebruiken voor diegenen die flexibele, goedkope extra contact- en verkooppunten willen.
We zijn er bij met ShopsOnDemand!

Jean-Pierre

In Zuid-Amerika maakte wij voor adidas zelfs al een 3D applicatie waarmee passenten zich ZELF zien met adidas kleding aan. Zie ook de volgende links:
http://www.zerocreative.com/blogs/jpvm/2012/04/23/virtual-clothes-for-adidas/ en foto hier: http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/c100.0.403.403/p403x403/525846_336604173074247_748670321_n.jpg

harold van der hoeven

Heel slim om te starten met dit experiment. Een hele logische volgende stap voor de retail; gebruik maken van traffic in de winkelstraat en de kennis over interactie die op internet is opgedaan. Wij geloven trouwens dat merkbeleving in een etalageruit nog beter werkt dan verkoop via de etalageruit. Waarom op een ruit kopen als je dat ook via een app kan doen. Het gaat denk ik veel meer om mensen te verleiden een app te downloaden of merkwaarden te laten beleven zodat ze dat merk overwegen als ze binnen in de winkel staan. Hoe je een mix kunt vinden tussen merkbeleving en verkoop via schermen rondom een retaillocatie is beschreven in een interessant artikel door Cisco geschreven: welke plekken bij de retailer laten zich goed visueel en interactief gebruiken om verkoop te stimuleren: http://urbaninteractives.nl/2012/06/urban-talks-het-veranderende-retail-landschap-is-interactiviteit-de-redding/#.UHQzn_kdmQs

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond