Deel dit artikel
-

Adtechbedrijf Criteo geeft winstwaarschuwing af na blokkade Apple

Adtechbedrijf Criteo heeft donderdag een winstwaarschuwing afgegeven. Het bedrijf verwacht volgend jaar 22 procent minder omzet doordat Apple in zijn nieuwste versie van iOS de mogelijkheden voor het volgen van consumenten sterk beperkt. De koers van het aandeel Criteo daalde donderdag 26 procent.

Al in juni kondigde Apple intelligent tracking prevention aan (ITP) voor Safari in iOS en in MacOS (High Sierra). Zo wordt het gebruik van cookies voor het gericht adverteren tot 24 uur beperkt en worden de cookies automatisch gewist als de gebruikers de site een maand niet bezoeken. Ook alternatieve browsers op iPhone hebben deze beperkingen omdat deze gebaseerd (moeten) zijn op Apples eigen standaard Webkit.

Apple bood al de mogelijkheid om zogenoemde third party-cookies te blokkeren, maar Intelligent Tracking Prevention gebruikt machine learning om te achterhalen welke sites en systemen gebruikers blijven volgen.

ITP heeft een enorme impact met 14,7 procent marktaandeel voor iOS wereldwijd. Bijna de helft van de Amerikaanse smartphonegebruikers heeft een iPhone.

Hoewel de beperking er al enige tijd is, had Criteo een oplossing ontwikkeld om de blokkade te omzeilen. Die was gebaseerd op het HTTP Strict Transport Security Protocol, een technologie die voor de beveiliging van webverbindingen wordt gebruikt. Gebruikers kregen in dat geval wel een waarschuwing te zien en zij konden de tracking ook uitzetten.

Apple heeft daar met iOS 11.2 deze maand een stokje voor gestoken. Mocht het bedrijf er niet in slagen om nieuwe technieken te ontwikkelen die de privacy en de belangen van Apple gebruikers respecteren dan ziet Criteo de toekomst somber in. ‘De oplossing is nog onder ontwikkeling en in deze vroege fase kunnen we de effectiviteit niet goed inschatten.’

Half februari vertelt Criteo hoe de vlag er dan bij hangt. Dan publiceert het namelijk de financiële cijfers over 2017 en een verwachting voor het jaar 2018.

Criteo is een bedrijf dat technologie levert waarmee adverteerders gebruikers over verschillende sites en apparaten heen kunnen volgen. Het doel is om hen contextueel relevante reclameboodschappen te laten zien.

Criteo is echter niet het enige bedrijf dat de gevolgen gaat merken, waarschuwt Rebecca Lieb van Kaleido Insights. Zij verwacht een kat-en-muis spel tussen advertentienetwerken en Apple en een verschuiving van besteden naar in-app adverteren en Facebook.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Jorn Eiting van Liempt - Chads World BV

Ik heb nog nooit de vraag van Apple gekregen of ik wel of geen cookies zou willen gebruiken, weren of anders. En ik ben zeer benieuwd wie wel?

De zin “…mocht het bedrijf er niet in slagen om nieuwe technieken te ontwikkelen die de privacy en de belangen van Apple gebruikers respecteren…” insinueert dat geen enkel bedrijf – net als Criteo – de privacy en belangen van gebruikers zou respecteren.

En dat het daarom nodig is om een muur tussen de VS en Mexico te bouwen.

Het is een jammerlijke trend in zowel politiek, media als binnen bedrijven. Het inzetten van grof geschut om vooral zichzelf te verrijken. Daar komt geen belang van een consument bij kijken.

En het spel wat wordt beschreven hierboven is al helemaal lachwekkend, want ik zie weer nergens een vraag over de consument terug komen.

Laten we daarom beginnen om individueel te vragen wat iemand nu wel en niet relevant vindt. Wat iemand wel of niet wenst, voordat we alles altijd alleen maar ‘aan’ of juist ‘uit’ zetten.

Nergens zit een duurzame visie achter.

Het doet mij denken aan van die mensen die het ‘te warm’ hebben wanneer ze na een half uur fietsen een kantoorpand inlopen en alle ramen open gaan zetten en verwarmingen uit. Of omgekeerd, koud van buiten komen en alle verwarmingen op maximaal gaan zetten. DAT WERKT NIET!!! En in beide gevallen duurt het ongeveer 20 minuten voordat je merkt dat het niet werkt… en dan?

Datzelfde nu weer met die GDPR, waar ‘de groten’ (Google, FB, Amazon, Apple, etc.) juist van profiteren. Want zij zijn zo groot en zo vervlochten met hun gebruikers, dat iedereen alleen voor hen ‘klakkeloos’ akkoord gaat met hun voorwaarden en dat op maar een plek hoeft te doen voor al hun services. Want anders… kun je ze allemaal niet meer gebruiken. En de kleineren, die worden ‘irritant’ bevonden want die moeten hetzelfde doen als eerder genoemden, maar hebben veel slechts één of enkele product(en). En daar is uiteindelijk de consument de dupe van, want die krijgt zo – zonder dat nu door te hebben – minder keuze.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond