Deel dit artikel
-

Adyen: ‘Helft betalingsverkeer via verouderde systemen’

“Ons werk houdt op als er nog maar één betaalsysteem in de wereld is, en dat gaat voorlopig niet gebeuren.” Commercieel directeur Roelant Prins van Adyen denkt niet dat partijen als Google en Apple de betaalmarkt exclusief naar zich toetrekken. Dat vertelde hij vandaag op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.

De betaalmarkt is volop in ontwikkeling. Dus komen er partijen bij en er verdwijnen er ook weer enkele, aldus Prins. Adyen ziet zich louter als intermediair voor al deze partijen. “Toen Bitcoin op kwam, hebben we dat op verzoek van klanten ook geïmplementeerd, hoewel we het betaalmiddel eigenlijk niet geschikt was. Uiteindelijk maakte niemand er gebruik van en is het weer verdwenen.”

Adyen bekijkt momenteel hoe ook loyaliteitsprogramma’s en betalingen kunnen worden gecombineerd. “Dat zijn nu nog gescheiden trajecten, maar je kunt het beter samenbrengen,” aldus Prins.

In het algemeen biedt de betaalmarkt volgens hem nog volop kansen. “Zeker de helft van alle betalingen loopt nog altijd via systemen die veertig of vijftig jaar oud zijn. Daaromheen zijn weliswaar allerlei schillen gebouwd, maar die bieden geen inzicht in trends en ontwikkelingen. Juist aan die data is behoefte.”

Banken lopen wereldwijd nog altijd achter met betalaalinnovaties, vertelde Prins. Zelf begon hij zijn loopbaan bij Royal Bank of Scotland. “Betalingen leveren te weinig op, dus heeft het weinig prioriteit. Bij RBS zat de afdeling letterlijk in de kelder.”

Prins ging vandaag in een sneltreinvaart door de geschiedenis van Adyen heen. De beginjaren werden gekenmerkt door enorme ambities. Zo heeft het bedrijf rond 2007 een systeem ontwikkeld voor betalingen aan luchtvaartbedrijven. Het is nooit van de grond gekomen. “Waar we in die jaren telkens weer tegenaan liepen was terughoudendheid. Bedrijven laten betalingen niet over aan een startup zonder klanten.” Daardoor mislukte volgens Adyen ook een pitch voor webwinkel Amazon.

De eerste serieuze klandizie waren gamebedrijven. De doorbraak kwam toen Adyen betaaloplossingen mocht ontwikkelen voor City Deal, dat door Groupon werd ingelijfd. “Met Groupon als eerste grote klant gingen deuren voor ons open.”

Maar ook nadien sloeg Adyen de plank wel eens mis. Prins: “We zijn op een gegeven moment in de mobiele betaalterminals gestapt. Ons systeem Shuttle sloeg niet aan en was technisch onstabiel door haperende bluetoothverbindingen. Maar de kennis die we ermee hebben opgedaan hebben we voor heel wat andere producten kunnen inzetten.”

Prins had vandaag ook nog een nieuwtje: Adyen mag alle betalingen verzorgen voor de broodjeswinkel Subway, zowel online als in de winkel. Nu nog betreft het een overeenkomst voor Noord Amerika. Wereldwijd heeft Subway 21.000 franchises.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond