Deel dit artikel
-

Net Affinity: vrouwen bezoeken vaker hotelwebsites

De meeste bezoekers van hotelwebsites zijn vrouwen, maar mannen zijn eerder geneigd om daadwerkelijk te boeken. Dit blijkt uit onderzoek van technologiebedrijf Net Affinity dat de data van 13 miljoen websitesessies die in de eerste helft van dit jaar plaatsvonden heeft geanalyseerd.

De opvallendste constatering is dat 69 procent van de bezoekers vrouw zijn. Net Affinity denkt dat dit ofwel komt doordat zij de oriëntatiefase voor hun rekening nemen of gewoon graag meerdere websites bezoeken voor ze tot een beslissing komen. Mannen converteren namelijk 1,5 keer vaker.

De belangrijkste doelgroep qua leeftijd zijn reizigers van 25 tot 44 jaar oud – zij bezoeken het vaakst hotelsites. Daar staat tegenover dat de groep 45-54-jarigen en 65-plussers vaker een boeking maken.

Wat de timing betreft, die laat een gelijkmatig beeld zien. Negenentwintig procent van de reizigers boekt minstens zestig dagen voor de aankomstdatum hun hotel, terwijl 22 procent dit korter dan een week voor aankomst doet. Daarbij tekent Net Affinity aan dat hoe verder de bestemming weg is, des te langer van tevoren het hotel wordt geregeld.

Wanneer wordt een boeking geannuleerd?

Reizigers die hun hotel annuleren, doen dit door de bank genomen binnen een maand voor aankomst (67 procent). Hotels die lang van tevoren zijn geboekt, worden vaker geannuleerd. Vijftien procent van de annuleringen betrof een accommodatie die korter dan een week voor aankomst werd gereserveerd, terwijl 57 procent van de boekingen met aankomst over een maand of langer werd afgezegd.

De pagina op de website met speciale aanbiedingen is een conversiebooster: daar wordt 3 keer zo vaak geconverteerd als op andere websitepagina’s. Van de mensen die een boeking hebben gemaakt op hun mobiel, heeft 52 procent de aanbiedingenpagina bekeken maakt 52 procent een boeking. Bij desktop is dat 43 procent.

Effectiefste teksten

Net Affinity heeft ook geanalyseerd welke aanbiedingen het beste werken. Houd het simpel, is het advies. Deze vier leveren het meeste op:

  • Boek direct op onze website voor het best beschikbare tarief
    Dit betreft een overnachting zonder extra’s. Het handigst is het om dit room-only tarief alleen in je directe kanalen aan te bieden, zodat online reisagenten het tarief niet gaan matchen en je daardoor directe boekingen kwijtraakt.
  • Bespaar 5 euro als je online boekt (inclusief ontbijt)
    Deze aanbieding geldt voor een overnachting plus ontbijt. Zorg voor een incentive door online minder te rekenen voor het ontbijt dan in het hotel. Het is belangrijk om het ontbijt in de tekst te noemen, omdat dit met name aantrekkelijk is voor gezinnen met kinderen en zakenreizigers.
  • Diner, overnachting, ontbijt – mogen wij u een welkomstdrankje aanbieden?
    Dit pakketje brengt mensen in de bar, waar ze hopelijk na het eerste gratis drankje nog wat geld uitgeven. Voor het diner geldt hetzelfde als het ontbijt: bied online een lagere prijs aan dan in het hotel.
  • Vroegboekvoordeel: Betaal nu en bespaar 10 procent – exclusief op onze website
    Bepaal hoelang van tevoren je gasten nu boeken en bied de korting aan voor een langere lead time. Als je in verschillende kanalen room-only tarieven biedt, geeft het vroegboekvoordeel dan alleen op je website om directe boekingen te stimuleren.

Net Affinity heeft tot slot ook nog gekeken naar de invloed van devices op hotelboekingen. Hieruit blijkt dat 56 procent van de websitebezoekjes afkomstig zijn van een smartphone. De tablet is goed voor 11 procent en de desktop doet 33 procent. Als je naar de omzet kijkt, dan is desktop nog altijd het nummer één kanaal, gevolgd door respectievelijk mobiel en tablet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond