Deel dit artikel
-

Afronden beltijd levert aanbieders 21 miljoen per maand op

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro teveel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten. Consumenten betalen hierdoor maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken. Dit blijkt uit cijfers van de Consumentenbond.

In 2013 constateerde de bond al dat providers per maand 68 miljoen verdienden aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen.

Vanaf 2013 verplicht de Telecomwet aanbieders om ten minste één abonnement aan te bieden dat afrondt op secondes. De Consumentenbond vindt dat hiermee het aanbod onvoldoende is verbeterd; bij slechts veertien procent van alle abonnementen wordt afgerond op secondes. Bij 35 procent worden gesprekken korter dan een minuut afgerond op een hele minuut en bij 51 procent worden alle gesprekken op hele minuten naar boven afgerond.

De Consumentenbond liet dertienduizend telefoonrekeningen uit 2013 analyseren. Gemiddeld betalen consumenten per maand voor 33 minuten die ze niet gebruikt hebben. Meer dan de helft van de gesprekken duurt korter dan een minuut en 23 procent van de gesprekken duurt zelfs korter dan vijf seconden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond