Deel dit artikel
-

Consumentenorganisaties: Schikkingsvoorstel met Google moet in de prullenbak

De Europese consumentenorganisatie BEUC, waartoe ook de Nederlandse Consumentenbond behoort, staat niet achter de voorgestelde schikking tussen Google en de Europese Commissie. In een brief aan de president van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, vraagt BEUC de plannen te verwerpen.

De voorgestelde overeenkomst is onvoldoende om concurrentie op de markt van zoekmachines en prijsvergelijkende websites te waarborgen en dus nadelig voor consumenten die op deze manier nog steeds niet kunnen vertrouwen op transparante en neutrale zoekresultaten.

Met name de veilingprocedure is BEUC een doorn in het oog, meldt de Consumentenbond. De site met het hoogste bod krijgt een prominente plaats in de resultatenpagina, naast Googles eigen diensten. Hiermee hebben concurrenten de ‘keuze’ tussen aan Google betalen om relevant te blijven of af te zakken naar de onderkant van de lijst met zoekresultaten en daarmee onzichtbaar en irrelevant worden. Consumenten krijgen dan niet de resultaten die het meest overeenkomen met hun vraag, maar het aanbod van bedrijven dat bereid is te betalen voor weergave.

Begin februari 2013 meldden Google en Eurocommissaris Joaquin Almunia (Mededinging) dat ze dichtbij een overeenkomst waren. Google beloofde bij zoekopdrachten naast de eigen diensten ook links naar drie concurrenten te tonen. Almunia was tevreden, maar zowel binnen de Europese Commissie als bij belanghebbende organisaties zoals BEUC, is er kritiek.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martijn Dirkx

Kent de BEUC het verschil wel tussen organische en betaalde zoekresultaten, en weten ze eigenlijk wel hoe het biedingssysteem van AdWords werkt?

Uit de brief blijkt dat namelijk niet bepaald…

Erwin Boogert

Ja, dat weten ze wel. En daar is de BEUC juist niet zo blij mee. Concurrenten (met vertical search-diensten) moeten via het veilingmodel een plaats krijgen naast Googles reclameresultaten. Dat is de kern van de schikking tussen EC-Google (Q&A en beeld: http://goo.gl/rpNCcy).

Maar de consumentenorganisatie wijst er nu op dat die concurrenten de portemonnee moeten gaan trekken voor die posities. De prijs wordt daarbij per opbod bepaald. En dat is voor BEUC niet de juist route, omdat de uiteindelijke winnaar (financieel) Google is.

Martijn Dirkx

Concurrenten “moeten” niets, en al helemaal niet “via het veilingmodel een plaats krijgen naast Googles reclameresultaten”.

Google kan moeilijk alle (met elkaar en met Google) concurrerende vertical-search diensten naast elkaar vertonen, omdat Google haar zoekresultaten nu eenmaal onder elkaar rangschikt. Die rangschikking gebeurt middels het PageRank algoritme.

Voor een goede (hoge) positie in die rangschikking van zoekresultaten kun je niet betalen; hiervoor moet je je SEO op orde hebben.

Daarnaast kun je wel adverteren naast, boven en onder de zoekresultaten. Daarbij geldt echter niet dat, zoals gesuggereerd, de prijs per opbod bepaald wordt; hier geldt een rangschikking op basis van bod in combinatie met relevantie. Deze rangschikking wordt AdRank genoemd.

Het is geenszins mijn bedoeling om de BEUC de les te lezen, maar het lijkt er nu op dat ze kritiek hebben op een plan zonder die te onderbouwen of aan te geven wat ze dan wél willen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond