AH.nl maakt zich op voor reeks online vernieuwingen

“Het zal niet lang duren voordat we automatisch je boodschappenlijstje gaan maken. Met een druk op de knop zou die 80 à 90 procent correct zijn”, zei AH.nl-baas Adriaan Thierry vanochtend. Hij bouwt aan een reeks digitale vernieuwingen.

Thierry, directeur Omnichannel Marketing & Format bij Albert Heijn, was vanochtend een van de openingssprekers op het Shopping Today-congres in Utrecht. Zijn verhaal was er in essentie een van het terugbrengen van traditionele en vertrouwde waarden in het winkelproces. De winkelier die je herkent en je boodschappenlijstje maakt en, indien gewenst, persoonlijke adviezen.

“Mensen willen nog steeds weten wat ze vanavond moeten kopen. En de customer journey is ook niet veranderd. Mensen plannen nog steeds hun boodschappen.”

Wat er wel veranderd is, is de technische infrastructuur waarin de klant van Albert Heijn leeft. De bakstenen winkel kent een digitaal verlengstuk, het kruideniertje om de hoek is een megasuper geworden en het thuisbezorgen gebeurt niet meer even tussendoor met de fiets, maar is het eindpunt van een complex logistiek proces.

Al jaren verzamelt Albert Heijn via de Bonuskaart en het online ordersysteem persoonlijke informatie van zijn klanten. Daarom zal het volgens Thierry niet lang meer duren, voordat de winkel met een druk op de knop automatisch iemands boodschappenlijstje zal kunnen genereren. Althans, 80 à 90 procent daarvan. Die laatste tien procent is misschien juist nog de reden dat de klant de winkel inmoet, of in ieder geval moet snuffelen op de site of app van AH.

Die site en app zullen in de komende maanden behoorlijke veranderingen laten zien. “Dan is er geen Appie meer, zal Allerhande zijn geïntegreerd in AH.nl en is alles omnidevice. Albert.nl bestaat al niet.” De integratie zal voor het einde van het jaar zijn afgerond, als het aan de digitale directeur ligt.

De Appie-app, ontwikkeld door IceMobile (dat nu voor Jumbo zou werken) krijgt er binnenkort broertjes en zusjes. “Dit jaar hebben we Wijnvinder toegevoegd. In onze winkels vind je meters en meters schappen met wijn. Voor veel mensen is het moeilijkkiezen. Daarom hebben we deze app gebouwd, om de keuze te ondersteunen. Je gaat meer aparte apps zien waarmee we onze klanten in de winkel willen helpen kiezen. De apps worden het meest gebruikt in de winkel.”

Appie is uitgebracht in 2009, werd drie miljoen keer gedownload en kent een actief bestand van half miljoen gebruikers. Die groep gebruikt de app gemiddeld zeven keer per maand.

“Eind dit jaar of begin volgend jaar brengen we ook een native app uit voor tablets. Die moet beter zijn dan voor de smartphone. Veel shopping trips worden gedaan of voorbereid op de bank thuis. Onze winkelmandje bevat niet, zoals dat bij veel webwinkels is, een of enkele producten maar al snel tientallen producten. Het design moet dus totaal anders.”

De verantwoordelijkheid voor het AH.nl is sinds begin dit jaar beklonken in een directiepositie (Omnichannel Marketing & Format). Het team medewerkers groeide van 2010 tot nu van achthonderd naar vijftienhonderd. Thierry: “Tot begin dit jaar kende de winkels en e-commerce nog aparte developmentteams. Dat is nu één organisatie.”

Ahold realiseerde in Nederland volgens de Twinkle100 een omzet van 686 miljoen euro in 2013.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug