Deel dit artikel
-

AI domineert Vivatech-podia Parijs, niet de beursvloer

De grootste spelers uit de AI-wereld waren gisteren in Parijs op techbeurs Vivatech. Ze overspoelden het publiek met prachtige vergezichten en beloftes. Op de beursvloer zelf, met standjes van bedrijfjes, is AI voorlopig nog geen thema.

Het was een indrukwekkend rijtje CEO’s die gisteren op podium één stonden van Expo Porte de Versailles: Anthropic, Mistral, Salesforce en Baidu, aangevuld met bestuurders van Google, Amazon en McKinsey. Eric Schmidt wás CEO, van Google, en vandaag zit Elon Musk op het podium. AI-input genoeg dus.

Schmidt, tegenwoordig investeerder en touwtjestrekker achter de schermen, was lekker puntig. “Europa en de VS zijn qua technische ontwikkeling even ver. Er is geen verschil tussen die markten en dat zie je ook aan hoe investeerders zich gedragen. De AI-revolutie is ónderhyped. Realiseer je dat we aanstonds voor het eerst te maken hebben met een niet-humane intelligentie.”

Progressief Californisch vervolgt hij: “Vanaf dit jaar ga je infiniete context zien. De output van een AI wordt zijn eigen input of die van een andere”. Je zou het redeneren kunnen noemen en – hype-alarm – agentic gedrag. Een agent is een AI-butler die taken voor zijn opdrachtgever uitvoert. In theorie kun je vertellen dat je deze zomervakantie voor drieduizend euro naar Spanje wilt. De agent gaat op zoektocht en komt terug met routebeschrijving, een reisagenda en tickets.

De Amerikaan voorziet ook dat het schrijven van software verleden tijd is. Een mens geeft de AI-bot binnenkort een opdracht en de machine schrijft zelf computercode die voor die situatie nodig is. De grootste twistpunten die hij in de markt ziet: de discussie tussen open en closed source en lokaal versus cloudgebaseerde software.

Kritisch: “AI-bedrijven vragen om miljarden venture capital om hun technische infrastructuur te bouwen, maar je hoort niemand over ‘return of capital’.” Later: “De meeste van de techbedrijven waar ik vorige en deze eeuw mee werkte bestaan niet meer. Of ik herinner ze niet meer. Het is weinigen gegeven heel groot te worden en zelfs Google en Microsoft winnen deze race niet per se omdat ze integrators zijn en goede overnames doen.”

Mede door de oppervlakkige bevragingen op het podium waren de sessies met de directeuren van Anthropic, Mistral en Baidu hooguit informatief. Robin Li van Baidu hoopt dat er een AI-gebaseerde super-app komt (van zijn hand natuurlijk), Dario Amodei van Anthropic raadt studenten van nu aan zich te richten op biologie, health en robotica. Arthur Mensch van Mistral vindt dat media AI vaker moeten inzetten ter ondersteuning van hun werk.

Waar de CEO’s zich vooral in ronkende, algemene vergezichten uitlieten, brachten Eric Hazan en Kweilin Ellingrud de praktijk dichtbij. Beiden zijn senior partner bij McKinsey.

Hazan: “Er komt een nieuwe golf van automatisering van bedrijfsprocessen aan. In Europa gebeurt dat op een moment dat werkloosheid op zijn laagst is en de productiviteit van mensen al decennia daalt.” Anders gezegd: zonder een externe impuls kunnen de economieën niet meer dan ze nu doen. Ze draaien op piekvermogen.

De inzet van kunstmatige intelligentie, echter, kan de groei aanzwengelen. Ellingrud: “Dertig procent van de werkuren van nu zijn tegen 2030 geautomatiseerd. Bedrijven en beleidsmakers moeten keuzes gaan maken.”

Banen die wegvallen bevinden zich in office support, klantenservice en productiewerk.

“In het gunstigste geval groeit e-commerce met tussen de zes en elf procent en groeit de Europese economie als geheel met twee miljoen nieuwe banen.” Dertien procent van het werk verdwijnt, maar er komt vijftien procent nieuw werk bij. “Dat is bij science, technology, engineering en mathematics (STEM) en gezondheidszorg in de brede zin.”

Het tweetal benoemde voorts een thema dat in de zakelijke AI-sferen weinig wordt besproken. In hun nieuwe rapport ‘The Future of Work’ wijzen Hazan en Ellingrud op het belang van om- en bijscholing van medewerkers. In dat rapport maken ze hard, dat hoe meer personeel nieuwe digitale vaardigheden leert, hoe hoger de productiviteit een bedrijf is.

Tot en met zaterdagmiddag zullen naar schatting 150.000 belangstellende, voornamelijk uit Frankrijk, de immense techbeurs bezoeken. Ook bij deze achtste editie laten bedrijven uit alle hoeken van Frankrijk hun technische innovaties op Vivatech zien. Van bosbouw tot het leger tot techstarters en van posterijen tot luchtvaart tot cosmeticagiganten. Daarnaast laten bevriende landen er hun beste kunnen zien. Voor Nederland bekleedde automaker Lightyear de zichtbaarste plek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond