Deel dit artikel
-

Alibaba opent zeven nieuwe ‘Hema’s’

Alibaba opent in China zeven nieuwe Hema’s en brengt het totaal daarmee op twintig. Deze supermarkten zijn voor marktkenners hét voorbeeld van hoe online en offline kanalen met elkaar versmelten.

Om direct maar een misverstand te voorkomen: Alibaba’s Hema en de Nederlandse HEMA hebben behalve hun naam niets met elkaar te maken. Behalve het feit dat beiden winkels zijn. Alibaba begon de fysieke supermarkt in 2015 om de bestaande, traditionele praktijk te onderwerpen aan de mogelijkheden van het digitale tijdperk.

Het bestel- en betaalgemak spreken de veeleisende consument kennelijk dermate aan dat de Chinezen besloten om het aantal winkels met de helft uit te breiden.

Een gemiddelde Hema is zo’n tienduizend vierkante meter groot. Zonder de Hema-app heb je niets aan de winkel. Je scant de boodschappen namelijk met de shop-app en betaalt ze met het eraan gekoppelde Alipay. Elk filiaal bezorgt online bestellingen thuis bij wie binnen een straal van drie kilometer van de winkel woont of werkt.

Onderstaande video’s laten zien hoe online en offline met elkaar versmelten:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

En een nieuw experiment met betalen zonder cassièrres:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond