Deel dit artikel
-

‘Amazon verliest 7,2 miljard dollar op bezorgkosten’

Amazon heeft vorig jaar 7,2 miljard dollar verloren op bezorgkosten, zo schrijft Geekwire na analyse van de jaarcijfers van de online retailer. En die kosten nemen steeds verder toe.

In 2015 ging het nog om 5 miljard dollar, vorig jaar was het ineens 2,2 miljard meer. Oorzaak van de hogere kosten is dat nu 50 miljoen artikelen in aanmerking komen voor gratis bezorging, 73 procent meer dan een jaar geleden.

Amazon bezorgt naar eigen zeggen ook 40 procent meer vanuit de eigen distributiecentra, al dan niet als onderdeel van het Fulfillment by Amazon (FBA) programma. In dat laatste geval bezorgt Amazon voor partners.

Amazon bezorgt gratis aan leden van Amazon Prime. Die betalen 10 dollar per maand, maar kunnen voor dat bedrag onbeperkt bestellen. Daarmee worden de bezorgkosten bij lange na niet gedekt, ook al omdat Prime leden toegang hebben tot een uitgebreid video-aanbod, waarvoor Amazon ook geld moet reserveren.

Nu Amazon ook nog zwaar investeert in luchtvracht en eigen trucks, moeten de inkomsten vooral komen van de marges op de verkochte artikelen. Door gratis te bezorgen hoopt Amazon meer omzet te genereren.

In heel 2016 noteerde Amazon een winst van 2,4 miljard dollar, vergeleken met 596 miljoen een jaar eerder, maar dat is eigenlijk meer de verdienste van de clouddivisie. Die steeds meer de kosten van de retailtak lijkt te gaan opvangen.

Deel dit bericht

13 Reacties

bert

Als China dit doet is het ongeoorloofde staatssteun, en voert de EU een importheffing in. Bij Amazon is ongebreidelde sponsoring door AWS wel goed… Pff. Wegblijven bij deze moloch die de race naar de bodem vooropgaat. Wil je fatsoenlijk werk houden, blijf dan weg bij deze ethiekloze corporate versie van China.

Bert - bw_ruimte in projecten

Gratis is dus niet voor niks. Terug naar kleiner aanbod? Terug naar specialisatie? Of gewoon laten betalen voor verzending?

Roy Lenders

Amazon is in Duitsland bijvoorbeeld al wel bezig om langzaam haar FBA tarieven naar boven aan te passen. Dit model werkt denk ik goed zo lang de omzet maar fors blijft stijgen. Als de omzet niet meer fors stijgt, zal Amazon denk ik heel snel de tarieven verhogen. Ik heb zelf gemerkt dat het niet zo heel makkelijk is om voorraden terug te halen uit FBA naar je eigen magazijn. Dus ze sturen ook duidelijk op een lock-in model, i.e. je komt er niet makkelijk meer vanaf.

Vergeet daarnaast niet dat elk eCommerce bedrijf geld verliest op shipping. Dus met die 53% van de shipping kosten die ze kunnen factureren zit Amazon zo slecht nog niet hoor. Ik zou het heel erg knap vinden als ze ooit een model vinden waarop je geen geld verliest op shipping. Dan zou geen enkele eCommerce shop hun kunnen nadoen.

Kristof

Ik denk dat het gratis verzenden verhaal binnenkort zijn einde zal kennen of dat althans er in de Benelux ook vormen van Prime komen bij Bol.com. Verzenden is niet gratis, het zit in de marge, en bij elk artikel dat je koopt betaal je verzendkosten. Ik vind het niet eerlijk als je voor 100 euro iets koopt heb je eigenlijk veel te veel betaald voor je gratis verzending, vraag gewoon eerlijk de verzendkosten en mensen zullen de rekening wel maken.

Roy Lenders

Kristof,

Je hebt op zich wel gelijk maar consumenten reageren zo niet. Het is gewoon een feit dat het aanbieden van gratis verzending leidt tot significante omzetstijgingen. Waar wil een consument voor betalen? Daar gaat het om. Een consument wil betalen voor het product, dat heeft de waarde voor hem of haar. De verzending is een noodzakelijk iets om het product geleverd te krijgen. Ik zou zeggen, doe er eens een A/B test mee op je website, dan wordt het heel helder….

Kristof

Met meer omzet kan je wel betere tarieven onderhandelen voor je verzendingen, maar stijgen ook weer al je andere kosten voor opslag, behandeling, klantendienst, retouren etc. Het is geen wonder dat Bol.com rode cijfers schrijft. Ik moet als LvB verkoper bijvoorbeeld accepteren dat Bol.com geopende DVD’s retour neemt terwijl hun retour voorwaarden dat uitdrukkelijk verbieden accepteert Bol deze wel omdat ze van mening zijn dat heel soepel zijn in retouren zorgt voor meerverkoop. Dat is allemaal leuk maar ze doen dat wel met het geld van iemand anders, namelijk mijn geld, en ik moet daar mee akkoord gaan. Hun soepel retourbeleid maakt van vele verkopers en van Bol zelf een gratis videotheek. En er is niemand bij Bol die zich daar vragen bij stelt, want ook zij werken natuurlijk gewoon met het geld van een ander, er is daar niemand die persoonlijk geraakt wordt in het vernietigen van al die marge door zulk beleid. En intussen verwachten de consumenten dan maar dat alle webwinkels zo soepel zijn in hun retouren, dat verzenden altijd gratis is want Bol zet de standaard. Uiteindelijk gaat gratis verzending verdwijnen bij Bol.com tenzij bijvoorbeeld de goedkoopste manier van leveren in afhaalpunten, omdat het gewoon niet betaalbaar blijft, en in de plaats gaan ze een soort van Prime ontwikkelen om klanten te binden en toch nog wat geld te krijgen voor de verzending. Op een dag gaan de aandeelhouders toch eens wat winst willen zien uit die grootste webwinkel van de Benelux.

bert

Beste Roy,
Dat is niet waar. Alleen mist de transparantie. Neem Ebay, dat is heel transparant op dit vlak. Je kiest daar logischerwijs voor prijs+vervoer samen als goedkoopste. En dat is vrijwel NOOIT een aanbieder met gratis verzending!

Roy Lenders

Bert, Amazon rangschikt de aanbieders ook op basis van prijs plus verzending (en geeft beide apart weer). Datzelfde geldt op vrijwel alle marktplaatsen zoals eBay en bol.com. Alleen met “gratis verzending” krijg je wel extra zichtbaarheid in zowel eBay als Amazon. Dat telt in hun algoritme mee. Maar ik ben het helemaal met jullie eens, niets is gratis. Uiteindelijk kom je het bedrag wel tegen in ofwel de verzendkosten ofwel de productprijs (of beiden).

Kristof, ja, ik maak gelukkig geen gebruik van bol.com. De marktplaatsen zoals Amazon, bol.com en eBay maken er nogal (erg irritant) de normale werkwijze van om klanten ALTIJD gelijk te geven. Zelfs als er duidelijk sprake lijkt van fraude door klanten etcetera. Het is niet hun geld he, het is het geld van de externe verkopers. Kwestie van gewoon meecalculeren.

Waar ik meer op tegen ben is regels dat bijvoorbeeld de prijs op bol.com niet hoger mag zijn als op de eigen website. Dat is gewoon niet conform de Europese anti-concurrentie regelgeving.

Bert - bw_ruimte in projecten

Kristof,
Je klaagt erover dat Bol.com gratis verzending aanbiedt onder meer op jouw kosten, maar daarnaast meld je dat je betere verzendtarieven kunt onderhandelen bij meer omzet.
Twee vragen daarbij:
1. Waarom blijf je via Bol.com verkopen?
2. Wie denk je dat betaalt voor de afgeknepen kosten voor transport?

Kristof

Bert,

Ik heb nergens geklaagd over de gratis verzending op mijn kosten. Ik heb geklaagd over het feit dat Bol.com retouren accepteert die eigenlijk niet mogen teruggenomen worden wegens reeds geopend (wat bij media producten niet mag) en dat ze dat doen op mijn kosten. Als verkoper heb ik geen problemen met de gratis verzending die aangeboden wordt, ik calculeer de kost wel in mijn prijs. Echter als klanten wel verzendkosten zouden betalen dan zou ik mijn prijs kunnen verlagen. Een XS artikel verzenden in NL kost via Bol LvB 3,20 euro. Ik moet dus voor elk artikel dit in mijn marge verrekenen. Maar als klanten dus verschillende titels kopen, betalen ze telkens gewoon die som mee in de marge voor elk artikel. Als je geen gratis verzending aanbied, maar de verzendkosten aanrekent aan de klant dan kan die vaak veel goedkoper uitkomen. Klanten die veel producten bestellen betalen de verzendkosten van klanten die slechts één product bestellen en waar Bol verlies op maakt. Dat was mijn punt.

En ik verkoop nog steeds op Bol omdat de omzet groeit, maar mag je daarom dan geen kritische opmerkingen hebben?

Roy Lenders

Kristof, die EUR 3,20 is op zich best scherp. Is dit alleen verzending of ook pick/pack? En ik neem aan exclusief BTW?

Docdata staat bij mij namelijk niet echt bekend als goedkoop…. Een paar jaar met Docdata Payment Services gewerkt, dat was een total disaster qua ICT

Kristof

Dat is inclusief pick&pack, maar XS is wel brievenbuspost, tarieven lopen op tot 5,50 euro voor XL 10 kg max 75x55x45. Exclusief stockage. Verwacht wel dat eenmaal eind dit jaar Bol ook multichannel fulfillment gaat aanbieden dat deze tarieven hoger zullen zijn voor verwerking van bestellingen van je eigen site of andere verkoopplatformen, dat is bij Amazon ook zo.

Roy Lenders

Helder, wij gebruiken alleen pakketpost. Dan is EUR 5,50 niet echt goedkoop. Dat kunnen we zelf ook wel.

Amazon Duitsland betaalden we op een gegeven moment EUR 2,70 voor domestic shipment in Duitsland (pakketpost) inclusief pick&pack. Dat is toch EUR 3,- goedkoper dan LvB. Maar dat kan niet anders dan dat dat zwaar gesubsidieerd werd door Amazon.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond