Deel dit artikel
-

Amerikaanse toezichthouder waarschuwt influencers

De Amerikaanse telecom- en mediatoezichthouder FTC heeft tientallen influencers per brief een waarschuwing gestuurd. De veelgebruikers van YouTube, Snapchat en Instagram zijn niet duidelijk genoeg over hun samenwerking met adverteerders.

Is een snap, een post op Instagram of een video op YouTube reclame of niet? Dat is lang niet altijd duidelijk voor de kijkers, volgers en fans van de influencers.

“Veel consumenten hebben geen flauw idee wat #sp, “Bedankt [merknaam]” of #partner in een posting betekent dat het betreffende bericht is gesponsord door een adverteerder”, licht de FTC toe aan negentig niet bij name genoemde influencers die vorige week een brief ontvingen.

De toezichthouder wil dat influencers veel duidelijker maken wanneer en dat een bericht reclame bevat. Net zoals dat ook op radio, televisie, in kranten en bladen en zoekmachines vrij expliciet is.

“Wanneer meerdere tags, hashtags of links in de beschrijving staan dan slaan lezers die teksten gewoon over. Helemaal wanneer ze helemaal achteraan staan in een lange beschrijvende tekst. De opmerking dat het om een reclamebericht gaat, valt niet op.”

FTC’s brief richtte zich in dit geval voornamelijk op influencers op Instagram, maar de regels gelden voor alle media. De waarschuwingsbrief moet vooral worden gezien als een bewustwordingsinitiatief, vergelijkbaar met een bericht van het Commissariaat voor de Media vorige week.

Het CvdM stelde vorige week: “In bijna 90% van de [onderzochte] vlogs en clips zijn duidelijk een of meerdere merken of producten te zien. In meer dan 60% van die gevallen komen merken en producten niet terloops aan bod, maar krijgen ze nadrukkelijk de aandacht. Die aandacht is vaak (zeer) positief. Bij meer dan 75% van de video’s waarin merken en/of producten aan bod komen, is onduidelijk of het al dan niet om betaalde aandacht gaat.”

Foto: Rob Bertholf (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond